zondag, juni 10, 2007

Drukke dag

De Fransen hebben het er maar druk mee. Ze mogen vandaag - voor de derde keer dit jaar - naar de stembus, dit maal om een parlement te kiezen. Volgende week volgt de tweede ronde. De opkomst lag zojuist iets lager dan vijf jaar geleden om dezelfde tijd en een stuk lager dan bij de presidentsverkiezingen van 22 april en 6 mei.
De Fransen raken zo langzamerhand een beetje verkiezingsmoe. Bovendien zal de al vrijwel vaststaande monsteroverwinning van Sarkozy's partij UMP bij veel kiezers demotiverend werken.
Dan maar lekker ervandoor met de trein. Vandaag is officieel de nieuwe lijn TGV Est Européen geopend, tussen Parijs en Straatsburg. Ik schreef er al eerder over. Terwijl Nederland maar blijft kwakkelen om dik honderd kilometer gereed te krijgen voor snel spoorvervoer, heeft Frankrijk alweer 300 kilometer aan zijn toch al imposante hogesnelheidsnetwerk toegevoegd. Ik ging deze week naar Reims om te kijken welke impact zo'n spoorlijn heeft en was gisteren mee op een proefrit voor de pers, waarover ik verslag doe in de kranten van morgen (als er plek voor is tussen al het verkiezingsgeweld in Frankrijk en bij mijn noorderburen) en op mijn weblog. Eerst nog even berichten over de verkiezingen.

Foto: Station Reims vorige week. Nog drie nachtjes slapen tot de TGV komt.

Labels: ,

1 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

We hebben het inderdaad druk met stemmen tegenwoordig.
Reden temeer om het aantal referenda tot een minimum te beperken. Stel je voor : iedere 6 maanden een referendum, zoals sommige politieke partijen hier willen. Ik durf niet te denken aan de opkomst na 2 of 3 jaar referenda stemmen!

Dat in Frankrijk zo'n TGV sneller van de grond komt is wel logisch want de afstanden zijn groter, de bevolkinsdichtheid minder en het landoppervlak groter. En clair : er is hier meer plaats dan in Holland. Dus eea is relatief gezien gemakkelijker te regelen.

12/6/07 13:36  

Een reactie posten

<< Home