zondag, september 09, 2007

WK rugby Frankrijk: euforie maakt plaats voor doemdenken

Argentinië geldt niet als een van 's werelds sterkste rugbylanden en toch wonnen ze vrijdagavond op overtuigende wijze van gastland Frankrijk (12-17). Dat geldt wel als een van de voornaamste kanshebbers voor de wereldbeker, zeker in eigen land.
Ik vind rugby nogal saai om te kijken, maar toonde vrijdag enige goede wil door in een café voor een televisie plaats te nemen. Het jammere aan rugby is dat het zo vol zit met dode spelmomenten en mannetjes die met z'n allen op elkaar liggen, met die raar stuitende bal daar ergens onder.
Ik voelde wel dat er spanning was, deels door het meeleven van de cafégenoten, maar kan me nog steeds geen fan noemen. Frankrijk miste goede kansen en moet nu van alle drie andere teams in de groep winnen om (zo goed als) zeker te zijn van plaatsing voor de kwartfinales. Ierland is de moeilijkste tegenstanders die de blauwen nog treffen.
Als Frankrijk zich bij de laatste acht plaatst, stuit het hoogstwaarschijnlijk op de onverslaanbaar geachte All Blacks uit Nieuw-Zeeland. Die confrontatie hadden de Fransen het liefst bewaard tot de finale.

Labels: ,

4 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik rugby kon waarderen. Dat kwam pas toen ik in 2006 met een vriend (die veel van rugby afweet) naar een Six Nations wedstrijd (Frankrijk - Italië) ging.
Hij kon goed uitleggen waarom het spel stil lag, waarom penalties werden gegeven etc.
Toen is het voor mij veel meer gaan leven en ondertussen vind ik het misschien wel leuker dan voetbal. Daar liggen spelers meteen een kwartier kermend op de grond als ze een zuchtje tegenwind voelen en bij rugby spelen ze nog door als er een oor af ligt. En het ingooien waarbij één van de spelers wordt opgetild ziet er echt bijzonder uit. Heel elegant eigenlijk.
Het allermooiste van een rugbywedstrijd is trouwens de volksliederen. Vrijdag hield het Argentijnse team het bijvoorbeeld niet droog tijdens het volkslied. Meer mooie volksliedemotie tijdens de legendarische wedstrijd Ierland - Engeland in de afgelopen 6 Nations: http://www.youtube.com/watch?v=CQ6-bYixpYE

9/9/07 21:52  
Anonymous Anoniem schreef...

Hier het fragment met de huilende Argentijnen (na 5.30): http://www.youtube.com/watch?v=ZkRR74WpTFc
Zingen kunnen ze trouwens niet zo goed.

9/9/07 22:00  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik ben het helemaal met je eens, een stuk leuker om naar te kijken dan voetbal! En wat te denken van de haka. Ik vind het persoonlijk un régal!

http://fr.youtube.com/watch?v=Hc6fuKQacJA

10/9/07 11:43  
Anonymous Anoniem schreef...

Hebben we weer zo'n sfeerjournalist vol met oordelen over hoe de wereld er volgens hem uitziet. Regel een in de journalistiek is volgens mij dat je jezelf eerst in je onderwerpen moet verdiepen. De regel "Het jammere aan rugby is dat het zo vol zit met dode spelmomenten en mannetjes die met z'n allen op elkaar liggen, met die raar stuitende bal daar ergens onder." geeft aan dat je dat al niet gedaan hebt. Als je niet begrijpt wat een ruck inhoudt moet je niet je persoonlijke mening gaan geven. Dan ben je schrijver geen journalist. Een journalist hoort mijn inziens iets objectief te bekijken. Maar de hedenfdaagse journalistiek houdt steeds meer van sfeermakerij dan van feiten.

Van wat ik hier gelezen heb, ben je een leuke schrijver maar de journalist moet ik nog zien.

16/12/07 21:14  

Een reactie posten

<< Home