dinsdag, februari 19, 2008

Wat staat er op de foto? (49)


La banlieue à la campagne? In welke wilde streek van Frankrijk bevind ik me op dit moment? En de bonusvraag: bedenk het spannende verhaal dat voorafging aan deze scène. Verdere spelregels en prijs: hier.

Labels:

17 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

We bevinden ons in het schilderachtige plaatsje St-Olivier-sur-Marne, op een kleine 300 km van Parijs. Onlangs is er door de gemeenteraad vergaderd: het dorpje komt nooit in de publiciteit, staat zelden in de krant en geen mens zou er willen wonen. Het plaatselijke PR-bureau van de zoon van de burgemeester heeft de oplossing bedacht: we missen een banlieu, want alleen met een banlieu kom je in de media. Yo! zei de PR-man er achter aan. De zoon van de burgemeester is pas 17 en enorm branché.
En zo kocht een van de boeren van het dorp in de regio wat oude auto's, zette ze op een krakkemikkige aanhanger, liet de dorpsjeugd (alletwee) er hun gang op gaan en nu staan ze daar. Wel een beetje uit het zicht van de dorpelingen anders zou het teveel storen. Het is nog wel een eindje lopen vanaf Cafe du Poste.
En Dieu Merci, er kwam een meneer van de krant. En die maakte een foto en nu telt St-Olivier-sur-Marne echt mee. Het heeft een banlieu, het is echt waar want het staat op internet. Yo!

19/2/08 09:04  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik heb hulplijnen (Franse collegae) ingeroepen. Dit moet Corsica zijn. Eerste reden hiervoor is dat de omgeving groener is dan je gezien de tijd van het jaar waarschijnlijk aan zult treffen op het Franse vaste land. Belangrijkste aanleiding waarom Corsica echter te binnen schoot bij de hulplijnen was het feit (met enige Parijse arrogantie gemeld!) dat de Corsicanen de natuur niet zouden respecteren...

De aanleiding voor de foto? Wel, ik heb begrepen dat er nog steeds een groep Corsicanen is die strijdt voor onafhankelijkheid van het eiland. Deze groep staat bekend om haar "terroristische aanslagen". Gelukkig blijft het geweld beperkt, want de toeristen leveren het eiland wel veel geld op dus dat moet zo blijven; de aanslagen worden daarom vooral gepleegd op telefooncellen en brievenbussen om 2 uur 's nachts buiten het toeristische seizoen. Het in brand steken van de auto's lijkt ook een dergelijk aanslag te zijn.

Veel plezier op dit prachtige eiland!

Remko

19/2/08 10:46  
Blogger Simone schreef...

De Correspondent fietste van de week dronken en verdwaald, midden in de nacht, door een bos ergens in Zuid-Frankrijk. Hierdoor heeft hij enkele automobilisten, die hem probeerden te ontwijken, de berm ingejaagd. Tijdens het bevrijden van de klemzittende bestuurders stuitte hij hoogst verbaasd op zijn eigen onlangs beroofde laptop en camera. De Correspondent ging hierdoor geheel door het lint en werd spontaan aangestoken door het “Virus des Voitures Brulées”. Hij pakte een aansteker en stak het hele wagenpark in brand, beroofde alle slachtoffers van hun eigendommen en liet ze stevig vastgebonden in het bos achter. De volgende dag kwam hij nog even terug om een foto te nemen en kwam ter plekke op het idee om de trouwe webloglezertjes de zaak op te laten lossen. Fraai hoor. Ik hoop niet dat je je gympen daar hebt achter gelaten…

19/2/08 15:07  
Blogger vaee schreef...

Ik ben bang dat onze correspondent in La Grande Borne in Grigny niet zo goed onderzocht is door de doktoren. Het komt mij namelijk voor dat hij er toch wat meer aan over gehouden heeft,dan alleen een paar builen en schrammen.
Viel mij de laatste weken toch al op dat hij weinig op zijn blog te vinden was. Nu ik denk dat hij op zijn fiets de route du soleil gefietst heeft tot aan een strategisch punt. Daar heeft hij in de bossen zijn tent opgeslagen en komt er waarschijnlijk ,als een striker uit als er een auto aan komt. En voila het resultaat legt hij netjes vast, om zo een geordende autosloperij te kunnen beginnen.

19/2/08 19:36  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Mooie pogingen, had allemaal waar kunnen zijn, maar het goede antwoord zit er nog niet tussen...

19/2/08 19:42  
Anonymous Anoniem schreef...

Tja, dit is duidelijk te groen voor een locatie in de Hexagone. DOM/TOM dus en ik ben bij voorkeur jaloers. Blijven er alleen veel te veel idyllische eilanden over om een op feiten gebaseerde keuze te maken dus dan gok ik maar en de keuze valt op St. Martin. De autos zijn in elk geval de vluchtwagens van het gezelschap van Steve Fossett die natuurlijk helemaal niet dood is maar met deze stunt hoopt aan de Amerikaanse IRS te ontsnappen.

19/2/08 22:42  
Anonymous Anoniem schreef...

De vegetatie doet inderdaad niet erg métropolitaine aan. Voorts valt op dat de autowrakken niet compleet zijn. Zo ontbreken van de R19 op de voorgrond de wielen en van het voertuig in het midden zelfs de gehele voor- en achterwielophanging. Deze auto's zijn duidelijk niet hier verongelukt maar er zorgvuldig neergevleid. Filmset?? Helaas beschik ik niet over de inmiddels welhaast legendarische fantasie van Francois en kan ik er dus geen spannend verhaal van maken. Wèl heb ik het gevoel dat Onze Correspondent een dwaalspoor trekt door te refereren aan een wilde streek van Frankrijk. Bij een wilde streek past een wilde gok: La Réunion?

20/2/08 21:24  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik denk dat het in de Camargue is.

20/2/08 22:44  
Anonymous Anoniem schreef...

... lees ik net mijn eigen verhaal terug en denk, duh, "bij voorbaat jaloers" natuurlijk. "Bij voorkeur" maak ik anderen jaloers en dat lukt regelmatig maar ik moet de eer nu toch echt aan Olivier gunnen ... mits het St Martin is uiteraard (ok, of - beter nog - Carl's keuze: Reunion). Heer O. van B., waar zijt gij: verlos ons uit ons lijden!

20/2/08 23:27  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Jullie denken in de goede richting. Parijs is ver weg, maar La Poste, EDF en Orange functioneren gewoon.

21/2/08 15:52  
Blogger Simone schreef...

Dit zijn wel erg geruststellende aanwijzingen. Kunnen we nadat we over de kop zijn gegaan toch nog het alarmnummer bellen, de gevarenlichten aansluiten op de plaatselijke elektriciteitsmast, en met een beetje geluk komt de postbode ons de eerste hulp bieden.
Is deze foto misschien in het departement Var genomen?

21/2/08 17:42  
Anonymous Anoniem schreef...

Dan denken we gewoon verder in dezelfde richting en dan is mijn nieuwe keus: Frans Guyana. Ik vermoed dat jij op Kourou de geheime lancering van Steve Fossett's poging om de langste soloreis door de ruimte gaat meemaken, want Fossett... nou ja, lees hierboven: het verhaal van de auto's blijft hetzelfde.

21/2/08 19:23  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Frans Guyana. Ça y est. Ik logeer inderdaad in Kourou, maar deze foto is elders in de DOM. Ik daag jullie uit. Ik zal ook een extra hulpfoto plaatsen om jullie fantasie nog wat te prikkelen.

21/2/08 21:21  
Anonymous Anoniem schreef...

Olivier, ik claim de eeuwige roem en het biertje toch alvast op basis van het juiste DOM en je verblijfplaats. Maar ik ga door voor het extra biertje en gok op Saint-Laurent-du-Maroni alwaar Papillon verfilmd is.

21/2/08 22:09  
Anonymous Anoniem schreef...

Frans-Guyana, Kourou, tsja, ik vond het gewoon té voor de hand liggend...
Eg nie! Je mikt een foto op het net van n zooi ouwe otoos en je verwacht van je arme lezers dat ze uitvogelen waar dat is. En het alllllerergste is nog dat er lezers zijn die dat nog fokking kunnen ook:-)
Ik buig nederig het hoofd, als een basisschoolleerling die de vragen over quantum-mechanica uit de CITO-toets niet helemaal wist te beantwoorden....

22/2/08 08:21  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Een licht gefrustreerde François. Begrijpelijk: als je gezegend bent met een zeer rijke fantasie die dit maal overtroffen wordt door de realiteit...

Dat biertje heb je gewonnen, Emile, al is de plaats zo'n 500 km verwijderd van de plek des onheils.

22/2/08 12:25  
Anonymous Anoniem schreef...

Tja, Saint-Georges-de-l'Oyapock: natuurlijk mijn volgende optie. Was je me net voor ;-)

22/2/08 16:08  

Een reactie posten

<< Home