maandag, april 28, 2008

Nog 3,5 miljoen nodig voor restauratie Collège Néerlandais

Zicht op de Boulevard Jourdan. Foto en copyright: Emile Gregoire. (Creative Commons not valid). Hogere kwaliteit foto's hier.

In theorie een parel van de moderniteit, in de praktijk een bouwval. Vorige week schreef ik over het Collège Néerlandais, het Nederlandse studentenhuis op de Cité Internationale Universitaire de Paris, de internationale studentencampus.
Het pand van Dudok, opgeleverd in 1938, verkeert in allerbelabberdste staat en gaat vanaf de zomer van 2009 drie jaar dicht voor herstelwerkzaamheden, als alles volgens plan verloopt.
Tijdens een aantal bezoeken aan een vriend die er tot voor kort woonde, had ik al gezien hoe erg het huis eraan toe is. Verf bladdert aan alle kanten af, muren zitten vol barsten en een paar verloren goudvissen zwemmen in de vijver met afval: het oogt armetierig.
Vorige week sprak ik een Marokkaanse student aan de HEC die uit pure ellende binnenkort zou verhuizen. Hij verklaarde het pand onleefbaar. 'Het is een van de lelijkste gebouwen van de campus. Als het regent, overstromen sommige etages, als ik een oven wil gebruiken moet ik naar een andere etage. Er zijn altijd problemen,' zei hij. En dat terwijl zowel de campus als de Nederlandse overheid het pand van Dudok als visitekaartje beschouwen.
Voor de restauratie moet nog wel minstens 3,5 miljoen euro gevonden. Daarvoor hield staatssecretaris Frans Timmermans van Europese Zaken afgelopen donderdag een vlammend betoog tijdens het jaarlijkse Fête des Tulipes op de Nederlandse ambassade in Parijs (waarover later meer).
Inmiddels is een speciale website geopend met info, mooie foto's en mogelijkheden tot donaties. Zo kun je voor 1000 euro een kamer naar jezelf te laten vernoemen...

Labels: ,

1 Reactie(s):

Blogger Mercatorion schreef...

Het is een zeer goede zaak dat ze het gebouw gaan renoveren. Er zullen waarschijnlijk na de renovatie ook meer Nederlanders op de Cité U verblijven. Nu is het een sport -heb ik gehoord- onmiddelijk een brassage aan te vragen in een ander huis...(natuurlijk in de eerste plaats het sympathieke Belgisch-Luxemburgse lol).

Toen ik een tien maanden op de cité U verbleef in 2004 vond ik de "soirées oranges" toch wel zeer aangenaam. Jammer dat die wellicht ook voor drie jaar zouden verdwijnen...

28/4/08 16:12  

Een reactie posten

<< Home