zondag, april 27, 2008

Lelijke Eend 60 jaar

Ik heb weinig op met auto's, niet in de laatste plaats omdat ik geen rijbewijs heb. Toch is er een aantal modellen dat mijn goedkeuring weg kan dragen, waaronder de Citroën DS (déesse, godin) en de Citroën 2CV, de Lelijk Eend, waarvan er 5,5 miljoen gemaakt zijn.
Het model bestaat - zo las ik bij het Hurktoilet - deze herfst zestig jaar. Ter gelegenheid daarvan organiseert de Cité des Sciences in Parc de la Vilette in Parijs tot en met 30 november een expositie. Ik zal er de komende maanden eens wat uitgebreider over berichten. Ook las ik dat er een nieuwe eend aan lijkt te komen, waarover meer in dit bericht.
Voorts vertel ik u vast niets nieuws als ik wijs op de Nederlandse wortels van André Citroën. De hele wereld had rond kunnen rijden in auto's met de naam Limoenman.

Deux Cheveaux. Foto: hobo

Labels: ,

1 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

24 oktober trekt er een eendenstoet van Zuid-Nederland naar Parijs om daar dat weekend de verjaardag van de eend te vieren. Een initiatief van huureeneend.nl

10/10/08 13:00  

Een reactie posten

<< Home