maandag, april 28, 2008

Frankrijk in de ban van moord op Zweedse studente in Parijs

Taxi in nachtelijk Parijs. Foto: Solar Ikon.

Ik las voor het eerst over deze zaak in een bescheiden bericht verstopt op de site van Libération. De 19-jarige Zweedse studente Sussanna Zetterberg was vermoord na een avond in de Parijse disco La Scala. Voor haar dood stuurde ze een sms naar een vriendin: 'Ik kom in mijn eentje met de taxi naar huis'.
Ze is dood aangetroffen in het bos van Chantilly, ten noorden van Parijs. De vermoedens bestonden direct dat de dader een seksmaniak met een taxi zou kunnen zijn, vooral omdat er een paar maanden geleden ook al eens een jonge Zweedse door een taxichauffeur is meegenomen. Na een verkrachting werd zij vrijgelaten in de bossen bij Marly, ten westen van Parijs.
Inmiddels heeft de politie een meermaals veroordeelde seksueel delinquent aangehouden, die zonder vergunning taxichauffeur speelde. In zijn auto is het vermoedelijke moordwapen gevonden.
De Zweedse ambassadeur in Parijs heeft jonge landgenotes inmiddels opgeroepen voorzichtig te zijn bij het verlaten van Parijse discotheken en met taxichauffeurs. Tegelijkertijd waarschuwde de ambassade voor overdrijving. "Parijs is niet gevaarlijker dan andere steden, zelfs niet dan Stockholm."
Het is een gruwelijk fait divers, dat zeker (enige) aandacht verdient, maar de manier waarop en en de frequentie waarmee ze dat doen vind ik af en toe wat aanstootgevend. Kranten melden dat nog niet zeker is of beide zaken wel verband zouden hebben, omdat het ene meisje blondine is en het andere meisje brunette. Maar ja, zelf lees ik de berichten wel en nu schrijf ik er ook nog eens over.

Labels: , , , , ,

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home