zondag, juli 06, 2008

Metrokaartje Parijs


Even wat echt belangrijk nieuws tussendoor. Toen ik in Parijs kwam wonen in 2002, waren de metrokaartjes groen, zoals hier links. In 2003 werden ze mauve (schakering paars) en sinds een paar maanden zijn ze wit (rechts). De eerste kaartjes voor de eind jaren zeventig geïnstalleerde tourniquets waren geel en zeer cool (filmpje). Verder is de beroemde carte orange verdwenen en vervangen door de chipkaart Navigo. Deze en meer wijsheden vind je hier, net als de bovenstaande afbeeldingen.


Labels: ,

3 Reactie(s):

Blogger Unknown schreef...

Olivier, kun je mij wellicht vertellen wanneer de Carte Orange officieel verdwijnt? En je de Navigo ook als buitenlandse tourist verkrijgen?

6/7/08 20:48  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Als ik het goed begrepen heb, is de kaart dit jaar verdwenen. Hij zit nu volgens mij verplicht op Navigo. Navigo Découverte is ook bestemd voor toeristen, meteen bij het loket te koop.

Meer info bij RATP

6/7/08 21:49  
Blogger Arjan Tupan schreef...

Leuk stuk, Olivier. Ik vind de Navigo een prima ding. Hoe de Fransen erover denken weet ik niet, maar dat zal niet onverdeeld enthousiast zijn. Goede tip voor de decouverte, handig voor bezoek uit Nederland.

7/7/08 12:29  

Een reactie posten

<< Home