Eenzaam, aaahhhh, vroegah was er dan een stokoude dame die een paar francs kwam claimen voor het gebruik der chaise. Had je toch nog even menselijk contact. Afrekenen zal nu wel per sms gaan. De Fotograaf viert nu triomfen in Dublin, neem ik aan. En terecht!
Ik moet bij Emile in de leer. Wanneer ik zo'n object in een dergelijk decor zou aantreffen -dat op zich gebeurt me al nooit- èn ik zou m'n camera bij me hebben, zou ik ongeveer alles doen wat fotografisch fout was, denk ik. Wachten tot er een verliefd bejaard stelletje op ging zitten, mèt hond, om met mijn telelens te wachten op de zon om vervolgens op het verkeerde moment een bewogen tegenlichtopname te maken. De meester echter neemt gedecideerd z'n groothoeklens (35 echte millimeters, want een full-size CCD, en dus veel meer licht), ziet de kracht van de bewolkte hemel, gooit het diafragma helemaal open voor minimale scherptediepte en drukt af op een moment dat er geen levend wezen te bekennen is. Ik ben onder de indruk.
Van 2002 tot 2012 was Olivier van Beemen (Haarlem, 1979) freelance journalist in Frankrijk. Vanuit Parijs doorkruiste hij het land voor interviews en reportages. Hij schreef onder meer voor Elsevier, Knack en Het Financieele Dagblad. Zijn boek In Parijs verscheen op 1 oktober 2009. Hij woont nu in Amsterdam en geeft regelmatig lezingen over het belang van de Franse taal, op scholen en andere organisaties.
Eenzaam, aaahhhh, vroegah was er dan een stokoude dame die een paar francs kwam claimen voor het gebruik der chaise. Had je toch nog even menselijk contact. Afrekenen zal nu wel per sms gaan.
De Fotograaf viert nu triomfen in Dublin, neem ik aan. En terecht!
Ik moet bij Emile in de leer. Wanneer ik zo'n object in een dergelijk decor zou aantreffen -dat op zich gebeurt me al nooit- èn ik zou m'n camera bij me hebben, zou ik ongeveer alles doen wat fotografisch fout was, denk ik. Wachten tot er een verliefd bejaard stelletje op ging zitten, mèt hond, om met mijn telelens te wachten op de zon om vervolgens op het verkeerde moment een bewogen tegenlichtopname te maken. De meester echter neemt gedecideerd z'n groothoeklens (35 echte millimeters, want een full-size CCD, en dus veel meer licht), ziet de kracht van de bewolkte hemel, gooit het diafragma helemaal open voor minimale scherptediepte en drukt af op een moment dat er geen levend wezen te bekennen is. Ik ben onder de indruk.