dinsdag, oktober 20, 2009

Fransen houden van soixante-neuf

Flauw berichtje, maar wel opmerkelijk: sinds de Fransen zelf mogen kiezen welk departementsnummer ze op hun nummerbord zetten, (en niet noodzakelijkerwijs waar ze wonen), kiezen ze volgens Libération buiten proportioneel vaak voor een nummerbord met de cijfercombinatie van Rhône: 69. Minder in trek zijn 75 van Parijs (daarmee loop je een verhoogd risico dat je auto gemolesteerd wordt in Marseille) en 93 van Seine-Saint-Denis, het departement waar het voorstedelijk racaille - in elk geval in de hoofden van veel Fransen - vandaan komt. Naughty, naughty...

Foto: Gonzo Bonzo

Labels:

3 Reactie(s):

Blogger François schreef...

Ooops, met dit als vrijwel eerste berichtkop in de Rssfeed vanmorgen, verslikte ik me even in het broodje kaas (wel van c'est du pain). Het ging, zo bleek echter, over nummerborden...
Die trouwens vroegâh, toen ik nog liftend door Frankrijk reisde, relevante informatie gaven. Duimend langs de weg las je alle nummerborden van passerende auto's en die informatie bepaalde je mimiek. Liftend ergens bij Lyon (ik heb wel eens op die splitsing tzv Lyon naar St Etienne staan liften) betekende een 06-bord iemand die hoogstwaarschijnlijk de goede kant op moest. Of terug naar huis was een 75 aan de rand van Antibes een dikke kans op een ideale lift naar het noorden.
Geen idee of er een samenhang is tussen het verdwijnen van het fenoneem liften en de 'buiten proportionele voorkeur' voor een 69. Al weet ik nog goed hoe een pittige Amerikaanse ergens op een liftplaats apetrots de koker-met-poster toonde die ze aan gort had gemept om een automibilist (vermoedelijk uit het Rhone-gebied) van haar lijf te houden.

20/10/09 10:34  
Anonymous Batave schreef...

Ik neem een optie op 2A. Lekker explosief.

20/10/09 14:02  
Anonymous Carl schreef...

Of neem tzv Lyon een lift naar Soixantneuf-du-Pape..

25/10/09 14:25  

Een reactie posten

<< Home