maandag, januari 02, 2006

Demonstratie tegen 2006

Twee leuke feitjes over afgelopen oud en nieuw:

Een ploeg van televisiezender France 2 (filmpje) ging naar Amsterdam, la capitale de la fête, dat dezer dagen meer bezoekers schijnt te trekken dan Londen. Uiteraard kwam de filmploeg niet verder dan de Dam, de coffeeshops en de rosse buurt. En de Fransen maar denken dat wij niets anders hebben dan drugs en prostitutie, terwijl ze zelf keer op keer hun eigen beeld bevestigen. Mais bon, het stadium dat ik me daar echt druk om maakte, ligt ver achter me.

Laat ik dan maar eens een stereotype over Frankrijk uit de kast halen: Fransen protesteren tegen alles en dus ook tegen 2006 (foto). In de toch al opstandige streek Vendée hebben een paar honderd mensen op oudejaarsnacht actie gevoerd tegen het nieuwe jaar. De regionale zender France 3 filmde het. '2005, 2006, straks zelfs 2007: waar gaat het heen?' zei een woedende demonstrant. En: 'Het is een modeverschijnsel: iedereen wil vanavond 2006 in, maar we moeten ons verzetten.' Wie er achter deze ludieke actie zat, maakte het filmpje niet duidelijk en op internet heb ik verder helaas niets kunnen vinden.

Labels:

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home