donderdag, januari 05, 2006

Kennis en macht

Frankrijk is ruim dertien keer groter dan Nederland en heeft vier keer meer inwoners. Kennis en macht daarentegen zijn geconcentreerd binnen één stad die van noord naar zuid tien kilometer meet en van west naar oost vijftien: Parijs.
Daarbinnen concentreren kennis en macht zich weer in een paar buurten: vooral het zevende arrondissement rond de Eiffeltoren en het achtste bij de Champs-Elysées doen het goed wat betreft macht. Ook mijn buurt (Quartier Latin-Mouffetard) in het vijfde arrondissement doet het aardig, vooral op kennisgebied (wat uiteindelijk natuurlijk leidt tot macht).
Een lijstje van instituten waar ik 's ochtends langskom als ik op de fiets naar de Jardin du Luxembourg ga, 700 meter verderop, om hard te lopen:

- ministerie van Hoger Onderwijs en Wetenschappen
- de oude Ecole Polytechnique, een prestigieuze hogeschool die nu in een voorstad zit
- lycée Henri IV, een prestigieuze school die leerlingen voorbereidt op de hogescholen zoals die hierboven
- het Panthéon, rustplaats van enkele grands hommes la patrie reconnaissante, zoals Voltaire, Jean-Jacques Rousseau, André Malraux, Emile Zola en Victor Hugo.
-
de Sorbonne en daartegenover het Lycée Louis-le-Grand, ook zo'n prestigieuze school
- twee andere universiteitsgebouwen

In de Jardin du Luxembourg loop ik vervolgens ieder rondje langs het oudemannenbolwerk dat alle wetten moet goedkeuren:
- de Senaat

2 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

ik heb binnenkort een conferentie op de ecole polytechnique! Ik weet niet of ik nog tijd heb om langs te komen...

15/1/06 12:03  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Als-ie nu nog bij mij voor de deur was geweest...

16/1/06 21:03  

Een reactie posten

<< Home