zondag, januari 01, 2006

Ratatouille, 36 flessen champagne en een mummie van wc-papier

En toen kwam de champagne: 36 flessen wel te verstaan. En toen werd er gedanst en gegeten (tegen een uur of halftwaalf, uiteraard foie gras) en weer gedanst. En toen kwamen we er om drie over twaalf achter dat 2006 was begonnen.
Mijn eerste echte Franse oudejaarsavond viel niet tegen. Vriend Sébastien had zoals gezegd een twintigtal gasten uitgenodigd op het internat in het Bourgondische stadje Saulieu waar hij les geeft. Aangenaam was dat de dj vrijwel dezelfde smaak heeft als ik, wat niet vaak voorkomt: Louise Attaque, Mano Negra, Franse chansons, zelfs nog een liedje van Abba... Grappig was verder dat ze op dit soort feestjes vaak niet in een groepje dansen, maar ouderwets in koppels. Daar ben ik ondanks een jaar stijldansles ruim tien jaar geleden nog niet zo'n ster in, maar dat komt op een goede dag misschien nog wel.
Opnieuw viel me op dat Fransen van spelletjes houden. Misschien speelde mee dat zowel Sébastien als een medeorganisator in het onderwijs zitten. Hoe dan ook, veel gasten kenden elkaar niet en om dat te veranderen kreeg iedereen een opdracht die hij een ander moest laten uitvoeren. Iemand moest een ander zonder dat zij het doorhad de woorden ratatouille, brouhaha en ping-pong laten zeggen; een meisje moest drie verschillende dansen doen met een jongen, waaronder een rock en een slow; zelf moest ik Alexandre de dansvloer opkrijgen als in wc-papier verpakte mummie, wat redelijk slaagde (foto links). Ter beloning van alle inzet kreeg iedereen een cadeautje van een ander, waarbij marineluitenant 'Tintin' het immense voorrecht had mijn cadeautje in ontvangst te mogen nemen (foto onder). De stiftenset die ik kreeg, heb ik helaas in Bourgondië laten liggen.
Ik had de wekker redelijk vroeg gezet, zodat ik op tijd weer in Parijs zou zijn om over eventueel nieuw geweld te schrijven in de voorsteden. Daar bestond angst voor, maar gelukkig bleef het kalm. Het was een vreemde gewaarwording te ontwaken in een stapelbed op een kostschool. De kater was alleszins dragelijk: 2006 begint goed.

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home