Thalys weer duurder
Kerstcadeautje van Thalys. De hogesnelheidstrein tussen Parijs en de Randstad die mij regelmatig in slakkengang op en neer naar Nederland vervoert en daar vaak grote vertraging bij oploopt, is weer 5 procent in prijs gestegen, zag ik net op de site van de Franse spoorwegen. Een retour Parijs - Amsterdam zonder korting is voor het eerst boven de 200 euro uitgekomen, op 202. Een treinkaartje van Thalys is sinds de invoering van de euro vijf jaar geleden 54 procent duurder geworden. Dat belooft nog wat als de treinen eindelijk ook ten noorden van Brussel harder gaan rijden.
En iets anders want daar kon je aan boord van Thalys al geen gebruik van maken maar toch: EuroDomino Frankrijk bestaat niet meer.
KLM is goedkoper, en binnenkort komt Transavia de Franse vliegwereld wakker schudden. Waarom is dat daar nog gen gemeengoed, pricefighters? Hoge belastingen?
Uhm?! 200 euro?! Als je een beetje van te voren plant is het toch 69 euro (was trouwens 65 dus ~8% duurder), of iets van 100-120 euro?
Maar inderdaad: wanneer gaat Ryanair nou eens van bijv. Eindhoven op bijv. Beauvais vliegen?
Vind het belachelijk, en erg onrealistische van Thalys.
Wacht wel tot er een korting komt met Valentijn, dat was vorig jaar 25 euro.
@michiel: er zijn best veel pricefighters die op Frankrijk vliegen (kijk maar op de site van Easyjet en Ryanair). Alleen vliegen we niet op het traject Nederland - Frankrijk (of beter gezegd: Parijs). Waarom dat is, is me niet helemaal duidelijk: misschien denken ze dat op andere routes, waar geen concurrentie is van hoge-snelheidstreinen, meer geld te verdienen valt.
Verder is Thalys een onderneming van KLM dus ik denk niet dat Transavia of KLM zelf heel erg gaat stunten met de prijzen van vliegtickets: daar snijden ze zich alleen maar zelf mee in de vingers.
@anonymous: Thalys is geen onderneming van KLM hoor ...
Thalys International is een coöperatieve vennootschap naar Belgisch recht met als aandeelhouders de SNCF (70%) en de NMBS (30%) , die haar in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Duitse spoorwegen (DB) het beheer toevertrouwen van zowel het product Thalys als het netwerk. (zie de website thalys.com).
Waarschijnlijk ben je in de war met de High Speed Alliance, die wel een samenwerking is tussen KLM en de NS ... HSA gaat zorgen voor de exploitatie van het stuk hogesnelheidslijn dat in Nederland op dit moment afgemaakt wordt ...
Op dit moment is mijn server helaas uit de lucht, maar anders lees je er alles over op mijn blog.
Ryan air vliegt wel op het raject nederland - frankrijk. Eindhoven - Marseille. Wellicht wordt er op warm weer toerisme gegokt?
Hoewel ik recentelijk heb gezondigd en een vliegreis heb gemaakt tussen Marseille en Eindhoven, ben ik zelf groot tegenstander van vliegreizen op kortere afstanden. Europese vluchten probeer ik coûte-que-coûte te vermijden, omdat ze zo vervuilend zijn, zie dit berichtje.
Geklaag over hoge belastingen op vliegreizen vind ik onterecht. Op die tickets zit geen btw en het zwaar vervuilende kerosine wordt niet belast. Dat draagt bij aan de wildgroei van al die zeer vervuilende vliegritjes voor bijna niks.
Ik betreur het dat de Thalys zo veel geld moet vragen voor de kaartjes. Zo is een rit van Parijs naar Marseille, bijna twee keer zo ver, een kwart goedkoper dan een reis naar Amsterdam. Probleem is waarschijnlijk dat zowel de Fransen, als de Nederlanders en de Belgen hun deel van de taart willen...