donderdag, december 07, 2006

France 24 op de Champs-Elysées

Bij hoge uitzondering kwam ik gisteravond eens op de Champs-Elysées, of zoals W.F. Hermans placht te schrijven: de Elyzeese Veldenlaan ('mijn neiging Franse straatnamen te vertalen is niets meer of minder dan een poging tot ontmythologisering)'. Ik had ik een goede reden voor een bezoekje: een vriendin van me werkt er sinds kort op een advocatenbureau. Met uitzicht op de Arc de Triomphe, en als ze zich in een rare bocht wringt ook op de Eiffeltoren, vertelde ze me trots.
Ik was aangenaam verrast. Een overweldigend schouwspel doemde zich voor mij op, toen ik op mijn fiets de Seine overstak naar Place de la Concorde. De Assemblée Nationale was geheel blauw, duizenden lampjes verlichtten de bomen langs de Champs-Elysées en op de achtergrond knipperde de Eiffeltoren. Het gevoel dat ik kreeg toen ik op mijn fiets over Concorde scheurde en vervolgens over vals plat omhoog naar de Place de l'Etoile, laat zich moeilijk beschrijven.
Alsof mijn zintuigen het niet al druk genoeg hadden, begon de nieuwszender France 24 gisterenavond ook nog eens met uitzenden. Ik berichtte er dinsdag over voor de regionale kranten. De nieuwe zender, die in het Engels en Frans moet gaan concurreren met CNN International, BBC World en Al-Jazeera, had de Champs-Elysées uitgekozen voor een grootscheepse promotiecampagne.
Aan weerszijden van de 'mooiste avenue ter wereld' stonden schermen waar om 20:20 de eerste uitzending begon. Sommige zonden in het Frans uit, andere in het Engels. De zender is te zien op internet. Vanaf morgen zit France 24 ook op de kabel en in het pakket van diverse satellietaanbieders, waaronder Canaldigitaal in Nederland.
Ook de blauwe gloed over de Assemblée Nationale, de Franse tegenhanger van de Tweede Kamer, was deel van de campagne van het nieuwskanaal. Dat vind ik ietwat dubieus, omdat de zender pretendeert geheel onafhankelijk van de politiek te zijn. France 24 is overigens een lang gekoesterde wens van president Jacques Chirac en wordt goeddeels met overheidsgeld gefinancierd.
Waarom nog een internationale nieuwszender? De raison d'être van France 24 is een regard français op het nieuws, een Franse blik. Dat betekent volgens directeur Alain de Pouzilhac, die ik kort telefonisch sprak, dat er ruimte is voor 'diversiteit'. Hij vindt dat CNN uitsluitend nieuws toont vanuit Amerikaans perspectief, de BBC doet bijna hetzelfde en Al-Jazeera geeft de Arabische kant van het verhaal. France 24 gaat de synthese vormen en zal meer aandacht besteden aan gebieden die ondersneeuwen in de 'botsing' tussen het westen en de moslimwereld.
Op haar website kondigt France 24 aan nieuws te laten zien dat 'men niet geacht wordt te bekijken of te weten te komen.' Ik was wel benieuwd wat dat inhield en vroeg om een voorbeeld. Pouzilhac zei dat zijn zender bij een ontmoeting tussen de Russische president Vladimir Poetin en de Duitse bondskanselier Angela Merkel verder in zou gaan op het Oost-Duitse verleden van Merkel. 'We zouden het hebben over de vrijwillige komst van haar vader van het westen naar het oosten in 1954. Die informatie werpt een heel ander licht op zo’n ontmoeting', zei hij.
Ik vond het weinig overtuigend klinken en belde voor de zekerheid even met mijn collega van Elsevier in Berlijn. 'Weer het Oost-Duitse verleden van Merkel, kunnen ze echt niets beters verzinnen?' was zijn reactie. Hopelijk komt France 24 toch origineler uit de hoek.

Labels: ,

1 Reactie(s):

Blogger Remco Reiding schreef...

CNN, BBC, Al Jazeera én (sinds kort) Russia Today niet te vergeten!

7/12/06 22:54  

Een reactie posten

<< Home