zondag, januari 20, 2008

Departement verdwijnt van Frans nummerbord

Vanaf 1 januari 2009 weten medeweggebruikers niet meer dat deze heren uit de Indre komen 

Het wordt saaier op de autoroute. Raden waar Franse automobilisten vandaan komen, is er vanaf 1 januari 2009 niet meer bij. Of die roekeloze Peugeot die je met 180 km/u rechts inhaalt nu een arrogante Parijzenaar (75), een banlieusard (onder meer 93) of een opgeschoten Mediterrane kustbewoner (bijvoorbeeld 06) is, weet je niet meer.
De Franse overheid heeft besloten de laatste twee cijfers, die het departement aanduiden, van de nummerplaat te schrappen. De staat wil niet meer dan acht cijfers en letters op het nummerbord en het aantal mogelijke combinaties dreigt op te raken. Vandaar een nieuw systeem, zonder geografische verwijzing. Nederland kende een soortgelijke verandering in 1951.
Frankrijk zou Frankrijk niet zijn als er niet geprotesteerd zou worden tegen die wijziging. Tegenstanders spreken voor een belediging van de geschiedenis en de Franse tradtities. Nationalist Philippe de Villiers zal tot de laatste snik blijven strijden voor het behoud van '85' op de kentekens van de Vendée, waar hij het voor het zeggen heeft. Ook Pas de Calais gaat campagne voeren, onder de slogan: '62, dat zijn wij'.
Zoals vaker bij impopulaire maatregelen krijgt Europa van velen de schuld van de hervorming, die het gevolg zou zijn van een Europese richtlijn. Mijn collega in Brussel, Hans de Bruin, vroeg het na bij de commissie van Transport en zelf heb ik de Franse overheidshulplijn gebeld. We kregen beiden hetzelfde antwoord: Europa heeft niets te maken met de verandering: er bestaat geen richtlijn, wat kranten als France Soir en Midi Libre ook mogen beweren.

Hier een overzicht van de Franse (en overzeese) departementen
01 Ain
02 Aisne
03 Allier
04 Alpes-de-Haute-Provence
05 Hautes-Alpes
06 Alpes-Maritimes
07 Ardèche
08 Ardennes
09 Ariège
10 Aube
11 Aude
12 Aveyron
13 Bouches-du-Rhône
14 Calvados
15 Cantal
16 Charente
17 Charente-Maritime
18 Cher
19 Corrèze
2A Corse-du-Sud
2B Haute-Corse
21 Côte-d'Or
22 Côtes-d'Armor
23 Creuse
24 Dordogne
25 Doubs
26 Drôme
27 Eure
28 Eure-et-Loir
29 Finistère
30 Gard
31 Haute-Garonne
32 Gers
33 Gironde
34 Hérault
35 Ille-et-Vilaine
36 Indre
37 Indre-et-Loire
38 Isère
39 Jura
40 Landes
41 Loir-et-Cher
42 Loire
43 Haute-Loire
44 Loire-Atlantique
45 Loiret
46 Lot
47 Lot-et-Garonne
48 Lozère
49 Maine-et-Loire
50 Manche
51 Marne
52 Haute-Marne
53 Mayenne
54 Meurthe-et-Moselle
55 Meuse
56 Morbihan
57 Moselle
58 Nièvre
59 Nord
60 Oise
61 Orne
62 Pas-de-Calais
63 Puy-de-Dôme
64 Pyrénées-Atlantiques
65 Hautes-Pyrénées
66 Pyrénées-Orientales
67 Bas-Rhin
68 Haut-Rhin
69 Rhône
70 Haute-Saône
71 Saône-et-Loire
72 Sarthe
73 Savoie
74 Haute-Savoie
75 Paris
76 Seine-Maritime
77 Seine-et-Marne
78 Yvelines
79 Deux-Sèvres
80 Somme
81 Tarn
82 Tarn-et-Garonne
83 Var
84 Vaucluse
85 Vendée
86 Vienne
87 Haute-Vienne
88 Vosges
89 Yonne
90 Territoire de Belfort
91 Essonne
92 Hauts-de-Seine
93 Seine-Saint-Denis
94 Val-de-Marne
95 Val-d'Oise

overzeese departementen (DOM)
971 Guadeloupe
972 Martinique
973 Guyane
974 La Réunion
975 Saint-Pierre-et-Miquelon
976 Mayotte

overzeese gebieden (TOM)
984 Terres Australes et Antarctiques
986 Wallis et Futuna
987 Polynésie Française
988 Nouvelle-Calédonie

Labels: ,

7 Reactie(s):

Blogger Carl schreef...

Tja, enerzijds is het best jammer. Kunnen we niet meer schelden op die vervelende 13 die in de weekends en vakanties onze 05 onveilig maken. Anderzijds mag dit voor mij de opmaat zijn naar het invoeren van één europees kenteken. Zijn we eindelijk af van die vervelende, ambtelijk-willekeurige DRIRE, die nu steeds onmogelijke eisen stelt en barrières opwerpt om te voorkomen dat we onze eerlijke, uit Nederland afkomstige auto's lokaliseren.

Maar daarover binnenkort meer op mijn eigen blog. Jawel! Olivier inspireert.

20/1/08 20:30  
Anonymous Anoniem schreef...

In een grijs verleden heb ik alleen en met anderen een paar keer Frankrijk doorkruist met liften. Bestaat liften eigenlijk nog? Ik rij zelf geen auto en zie in NL als ik op de weg ben in elk geval nooit meer lifters. Die nummerborden waren indertijd erg handig om te bepalen of je extra hard moest glimlachen danwel duimen want een 75 op de uitvalsweg van Nice kon een riante lift betekenen. En op zo’n plek was een 06 reden om moedeloos vooral niet te reageren. Al was dat minstens één keer een inschattingsfout: de Bentley ergens buiten Antibes met 06 was op weg naar Parijs en wilde het meisje met wie ik langs de weg stond en mij wel meenemen. Ik naar Avignon, het meisje ging door naar Parijs. De meneer in de Bentley vroeg of ze niet even naar huis wilde bellen en reikte haar zijn –toen extreem exclusieve- autotelefoon aan.
Mijn leukste, bijna film-achtige ervaring, was liftend buiten Dijon bij een Jacques Borel –we schrijven jaren ’70. Het kleine autootje scheurde voorbij, remde, scheurde terug en stopte: “Ik vind het doodeng, maar moet helemaal naar Le Havre, dus stap maar in en gedraag je”. Ze was een soort Bardot-achtig meisje, kapster, die alleen terugreed van vakantie. Haar cassettespeler op batterijen was bijna leeg, ze zong mee met Beatlle-liedjes waarvan ze meestal alleen de eerste regel kende en die eindeloos herhaalde. En toen het apparaat het echt begaf, moest ik zingen….een soort immateriele vergoeding voor haar vriendelijkheid. Ik kende Help van de Beatles uit mijn hoofd en maakte diepe indruk…
Neen, het werd niet romantisch maar ik liep wel een beetje giechelig langs de snelweg toen ze me ergens onder Parijs dropte.

20/1/08 20:36  
Blogger Mercatorion schreef...

Oh. Dat is jammer. Het was altijd interessant te weten waar ze hadden leren parkeren... De "62"-ers zouden de beste scholing hebben en het veiligst om je wagen voor te parkeren :-).

20/1/08 23:45  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Carl, veel succes met bloggen. Meld nog even als je blog helemaal geactiveerd is, dan plaats ik een link.

Mooie verhalen, François. Ik heb trouwens ook goed nieuws voor je: ze bestaan nog. Ik ben fervent lifter. Daar moet ik nog eens een bericht aan wijden.

Over parkeerkunsten in verschillende departementen weet ik helaas weinig, Mercatorion, maar ik neem het zo van je aan....

20/1/08 23:54  
Blogger Carl schreef...

De blog is nu live!

Welkom!

21/1/08 00:14  
Blogger jana schreef...

Beste Olivier,
van 28 tot 31 januari verblijf ik in Parijs.
Toevallig enige tips voor toffe avondjes uit of een expo hier of daar?
Thanks,
Jana

21/1/08 14:56  
Blogger Simone schreef...

57+54+88+52+21+71+69+42+07+30=34 of zo.
Straks valt er niet meer af te tellen. En niet meer stiekem in de Michelingids hoeven kijken waar de buren op de camping vandaan komen... Ik vind het wel jammer.

21/1/08 23:42  

Een reactie posten

<< Home