maandag, mei 19, 2008

Het Franse lied: Francis Cabrel - La Corrida

Ik had u nog niet verteld dat ik anderhalve week geleden bij enkele stierengevechten van de Feria van Nîmes geweest was. Later hopelijk meer daarover. Francis Cabrel is in ieder geval niet zo'n aficionado als ik. Songtekst bij reacties.

Het Franse lied:
Ali Dragon - Follow me * Le Grand Corps Malade - Les voyages en train *
Daniel Balavoine - L'Aziza * Wax Tailor - Our Dance * Frans(talig)e songfestivalwinnaars * MC Solaar - Obsolète * Renan Luce - La lettre * Raphaël - Le vent de l'hiver * Sébastien Tellier - Divine * Roken is dodelijk - The tribe of the invincibles * Tiken Jah Fakoly - Africain à Paris * Marc Lavoine - Dis-moi que l'amour ne s'arrête pas là * Alfa Rococo - Les jours de pluie (Filles Fragiles) * Sheila - Bang bang * Bénabar - Le Dîner * Mano Negra - Pas assez de toi / Mala vida * Charlotte Gainsbourg - The songs that we sing * La Rue Kétanou - Des cigales dans la fourmilière * Têtes Raides - Saint-Vincent * Dave - Vanina * Saez - Jeune et con * France Galle - Ella, elle l'a * Louise Attaque - Je t'emmène au vent * Indochine - L'aventurier * Abd Al Malik - Gibraltar * Olivia Ruiz - La femme chocolat * Jean-Michel Jarre - Oxygène * Zebda - Je crois que ça va pas être possible * Johnny Hallyday - Que je t'aime * Les fatals Picards - L'amour à la française * Noir Désir - Le vent nous portera * Alain Souchon - Le baiser * Cali - C'est quand le bonheur?

Labels: , ,

15 Reactie(s):

Blogger Olivier van Beemen schreef...

Francis Cabrel - La Corrida. Van het album Samedi soir sur la Terre (1994)

Depuis le temps que je patiente
Dans cette chambre noire
J'entends qu'on s'amuse et qu'on chante
Au bout du couloir
Quelqu'un a touché le verrou
Et j'ai plongé vers le grand jour
J'ai vu les fanfares, les barrières
Et les gens autour

Dans les premiers moments j'ai cru
Qu'il fallait seulement se défendre
Mais cette place est sans issue
Je commence à comprendre
Ils ont refermé derrière moi
Ils ont eu peur que je recule
Je vais bien finir par l'avoir
Cette danseuse ridicule

Est-ce que ce monde est sérieux ?
Est-ce que ce monde est sérieux ?
Andalousie, je me souviens
Les prairies bordées de cactus
Je ne vais pas trembler devant
Ce pantin, ce minus !
Je vais l'attraper, lui et son chapeau
Les faire tourner comme un soleil

Ce soir la femme du torero
Dormira sur ses deux oreilles
Est-ce que ce monde est sérieux ?
Est-ce que ce monde est sérieux ?
J'en ai poursuivi des fantômes
Presque touché leurs ballerines
Ils ont frappé fort dans mon cou
Pour que je m'incline

Ils sortent d'où ces acrobates
Avec leurs costumes de papier ?
J'ai jamais appris à me battre
Contre des poupées
Sentir le sable sous ma tête
C'est fou comme ça peut faire du bien
J'ai prié pour que tout s'arrête
Andalousie, je me souviens

Je les entends rire comme je râle
Je les vois danser comme je succombe
Je pensais pas qu'on puisse autant
S'amuser autour d'une tombe
Est-ce que ce monde est sérieux ?
Est-ce que ce monde est sérieux ?
Si, si hombre, hombre
Baila, baila

Hay que bailar de nuevo
Y mataremos otros
Otras vidas, otros toros
Y mataremos otros
Venga, venga a bailar...
Y mataremos otros

19/5/08 11:19  
Anonymous Anoniem schreef...

Mooooi. Wie heeft zijn nieuwe album ’Des roses et des orties’ al in de kast en wil hem recenseren?

19/5/08 21:27  
Anonymous Anoniem schreef...

Een recensie gaat me niet lukken, bij gebrek aan kennis maar een kort profieltje van de nieuwe Cabrel, ‘Des roses et des orties’ kan ik proberen. Het is een echte Cabrel-plaat, zit al een dikke week in de Ipod en gaat me wel steeds meer bevallen. Het is een nogal amerikaanse georienteerde zanger, met op deze plaat covers van J. J. Cale en van Dylan. Ik mis zelf altijd het vleugje Trenet dat wat mij betreft in elke Franse plaat moet zitten. Cabrel is niet zo makkelijk te plaatsen, zaterdagavond zat ik te kijken naar zijn optreden bij de 2008-versie van Les Enfoirees, waar hij een minnestreel speelde met Pierre Palmade als middeleeuwse koning. Middenin het popspektakel, maar cabrel leeft ook- zo las ik- teruggetrokken op het platteland van Toulouse.
La Robe & L'Echelle, het openingsnummer is erg mooi. Verder ook veel Spaanse invloeden op deze plaat, bijv in 'Les Cardinaux en costume'.
Genoeg chanson om mooi te vinden, net te weinig frans om kritiekloos fan van te zijn, wat mij betreft. Al is 'Samedi soir sur la Terre' uit '94 een van de mooiste plaattitels die ik ken.

19/5/08 22:06  
Blogger Carl schreef...

Dank Francois. Over twee weken, wanneer ik weer in Frankrijk ben zal ik hem zeker kopen. Ik ken Cabrel pas echt sinds 'Les beaux dégâts' en mag er graag naar luisteren. Misschien ook maar eens wat oudere albums proberen.

19/5/08 23:50  
Anonymous Anoniem schreef...

Cabrel, j'adore! 'Petite Marie' en 'Les murs de poussière' hebben mij menig fijne herinneringen gegeven! Een discreet persoon die zich, ondanks zijn gereserveerde aard inzet voor diverse causes. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de CD Hors saison. Maar op bijna iedere CD staan wel een paar juweeltjes.

En om het beeld compleet te maken ;-)):
http://fr.youtube.com/watch?v=igDt3A9Ypjs&
feature=related
http://fr.youtube.com/watch?v=0DUGwOWvjgI&
feature=related


Sam

20/5/08 12:05  
Blogger Simone schreef...

Merci!!! La Corrida is een van mijn favoriete nummers van Cabrel. Er staat ook een mooie versie van dit nummer op de CD L'Odyssee des Enfoires 2001.
Wat betreft Des roses et des orties ben ik het met Francois eens. Zeker de aanschaf waard. Maar wat heeft Charles wat Francis niet heeft??
Mijn voorkeur gaat uit naar het 2e nummer Les cardinaux en costume. In de teksten heb ik me nog niet zo verdiept, ik heb hem nog maar een paar dagen in huis.

De mooiste Cabrel tot nu toe vind ik nog altijd Samedi soir sur la terre. De minst aansprekende Les beaux degats ('04).
De DVD tournee Hors saison is ook mooi Carl. Als je toch inkopen gaat doen... En vergeet niet in het "promotionrek" te loeren: wie weet vind je er Cabrel 77-87.

20/5/08 21:08  
Blogger Simone schreef...

Deze versie op Dailymotion komt volgens mij van de hierboven genoemde DVD. Het kwam me al zo bekend voor. Het origineel is nog veel mooier.

20/5/08 21:14  
Blogger Simone schreef...

Ik was net van plan een cabane in de achtertuin te plaatsen maar daar zie ik bij nader inzien even van af. Hihi.

20/5/08 21:41  
Anonymous Anoniem schreef...

Nou Simone, je bent een echte Cabrel-aficiniadette of hoe heet dat. Grappig dat de Correspondent een themaatje aansnijdt dat normaal tot verhitte discussies en reacties leidt, en ziet, het leidt tot een beetje frigo-achtig discours over muziek. Wel zo leuk. Charles Trenet, ach daar ben ik niet eens zo heel erg gek op maar hij is de verpersoonlijking van een lichte chanson-toets. En lichtheid kun je Cabrel geloof ik niet echt verwijten. Ik hou erg van het moderne chanson dat leunt op de tradities van Trenet, maar ook Brel, Brassens en Ferré natuurlijk. Cabrel heeft het soort drama in zn stem dat je in NL bij Stef Bos ook hoort. Mooi maar soms wat veel van het goede. Maar als je fan bent vind je dit vast enorm geklets. Dus geniet lekker van de rozen en de orties.
Wat is er tegen een cabane in de tuin eigenljk?

20/5/08 22:29  
Anonymous Anoniem schreef...

Oh merde, morgen raadplaatdag en ik zit de hele dag opgesloten in de kelder van het stadhuis alhier. (geen taakstraf maar werk). Raders met de ongelofelijke kennis van elke uithoek van LDF, vast succes en bij voorbaat gefeliciteerd!

20/5/08 22:33  
Blogger Simone schreef...

Och, helemaal lyrisch word ik nou ook weer niet van Cabrel, maar ik vind de meeste chansons wel lekker ritmisch. L'encre de tes yeux mag van mij zo in de cabane.
Die cabane in de tuin? Kijk nog even naar de tips van Sam...
Zo, nog 50 minuten rust. Wie weet verschijnt er om 00:01 uur inderdaad een raadplaat. Of ben ik nu teveel aan het pushen?

20/5/08 23:12  
Anonymous Anoniem schreef...

Simone, je maakt me enthousiast. Ik duik zeker de muziekhoek in bij de eerstvolgende gelegenheid. François, je schrijft met zoveel kennis van zaken, we leren je steeds meer kennen als cultuurmens. Je site getuigt daarvan. Ik hang aan je lippen.

Het cabane-idee boeit me al jaren! Maar dan bij voorkeur wèl aangesloten op het riool. En ik wil er vooral een openluchtdouche bij! Enne, François, ik weet bijna zeker dat Onze Correspondent de raadplaat pas publiceert als jij weer aan het daglicht bent gewend. Zo niet, dan zal ik solidair zijn, ondanks dat ik de hele dag thuis werk en deze blog dus als een magneet zal trekken.

20/5/08 23:21  
Anonymous Anoniem schreef...

Dames en heren wacht niet op mij want ik ga die plaat toch nooit raden:-)
Die link van Sam had ik even gemist, wat een hilarisch fragment! Ik vind Laurent Gerra echt geweldig. Inmiddels een gevestigd artiest, maar kan me nog herinneren dat hij in zn begintijd nogal eens voorbij kwam in eh Dimanche Martin, dat programma dat -hoewel in Frankrijk- meer avro was dan onze avro ooit kon zijn, net burgermensenentertainment. Met Jacques 'sur vos applaudissements tres forts' Martin.
Op internet is veel te vinden van Gerra, zijn act met Celine Dion en 'mon mari René' kun je niet op een ipod beluisteren want je zit giegelend voor gek in de trein. Prettige dag allen!

21/5/08 07:27  
Anonymous Anoniem schreef...

Prachtige versie op:
http://nl.youtube.com/watch?v=WrRau-wRiZQ&feature=related

Krachtige, en prachtige, artistieke aanklacht.

21/11/08 01:41  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik heb afgelopen zaterdag in Luik genoten van een geweldig optreden van Francis Cabrel met een heerlijke mix van ouder werk, hij begon met Said et Mohammed,en zijn laatste CD. Het geheel vlamde de pan uit. Ruim 2 uur continue opgetreden, hij soleerde terwijl zijn band pauzeerde. Uiteindelijk nog een stuk of 5 nummers als toegift met o.a. Petite Marie en Je l' aime a mourir.

Na enkele nummers was hij (zijn stem dan) opgewarmd en trakteerde hij het hele forum op een geweldig optreden. Kleine bezetting qua band, ook omdat het podium niet erg groot is in het Forum.

NA het optreden kwamen wij, en heel wat andere fans, hem tegen bij de zijuitgang waar hij rustig de tijd nam voor foto's en handtekeningen.

Een heerlijke avond uit in Liege..

2/2/09 11:04  

Een reactie posten

<< Home