woensdag, mei 21, 2008

Wat staat er op de foto? (59)

PhotobucketAangezien jullie de moeilijkste opdrachten steeds weer tot een goed eind brengen, dit maal een bijzonder lastige. Waar is de foto genomen? Hints volgen eventueel de komende dagen. Spelregels en prijs: hier.

Labels: ,

43 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Ai, ik denk dat ik deze moet overslaan :)

--Die dude links op de foto

21/5/08 10:54  
Blogger Simone schreef...

Ik denk dat Olivier vannacht in zijn slaap de trein genomen heeft naar Lons le Saunier. Al slaapwandelend is hij in een sauna of een cabane beland. Daar dragueerde hij toute de suite zijn pyjama. Zijn camarade, le bouffon, die heel toevallig ook ter plaatse was, vertelde hem dat hij zojuist, par hasard, een soldat, verkleed als robot, neergeschoten had. Op de achtergrond klonk een valse mystere van Jean de Maquille.
En die baguette rosbif... die was niet meer te eten. Zat al een week in mijn rugzak. De maden kropen er uit.

21/5/08 14:39  
Anonymous Anoniem schreef...

Het is spijtig. We kennen Simone als een intelligent en verstandig mens, maar in dit geval moet ik haar oplossing als onjuist afdoen, hoewel de Correspondent (die tot mijn genoegen ondanks de noodzakelijke service minimum ons toch tijdig intellectueel voedert met muziek en raadplaten) de echte scherprechter is.
Maar laten we eens goed kijken, als een NFI-laborant die een DNA-test doet. Wat zien we? In de tekst staat al een aanwijzing: er komt hints...Hind....das al een makkelijke. Op de foto zien we een jongeman met een blijmoedige blik, opgewekt en optimistisch, bijna tegen-beter-weten in. Waar kennen we die blik van? Juist, al die duizenden songfestival-fans in Belgrado, die keken ook zo, zelfs de Nederlanders. Dit is een onvervalste ESF-aficionado. Al heeftie een tshirt aan van Blondie, maar dat is een dwaalspoor. Want ook in Frankrijk wonen Nederlanders, die gisteravond tv keken. Verzameld voor een groot scherm leefden ze mee met Hind. Omdat het Nederland maar niet lukt gingen ze na de treurige nederlaag meteen aan de slag. Er werd ter plekke een brainstorm gehouden, met zichtbaar resultaat. Ze waren er ten tijde van het maken van de foto net uit: onze inzending moet er niet, net als de Franse inzending van dit jaar, uitzien als een clochard. En weer een jurk van Mart Visser wordt voor de NOS wat begrotelijk. Dus: een pyama, dat wordt het!
Voor de tekst zijn baguette, robot, camarade en valse lekker internationaal, die woorden verstaan ze in Bosnie ook best. Het woord soldaat is natuurlijk taboe, zei een pacifistische geneigde deelnemer aan de brainstorm. Moeten we Dave niet sturen, vroeg de Correspondent, die heb ik wel ns gesproken en zingt nog best lekker. Maar toen de jenever en Heineken echt helemaal op waren was iedereen het snel eens: we bestellen vast 7 pyama's voor een NL-koor bestaande uit Nick&Simon, Jan Smit, Annie Schilder, Piet Veerman én Maribelle. Die heeft tenslotte al ESF-ervaring.

21/5/08 20:22  
Blogger Simone schreef...

Francois is geweldig. De hints zijn niet meer nodig. Een hele dag ondergronds in het stadhuis heeft wederom voor heel wat inspiratie gezorgd.
En ik geef het toe, ik zat er achthoekig naast, maardesondanksheelergintelligenten eenbeetjeverstandig. You made my day!
Wie kan van Francois nog overtreffen, voordat hij naast zijn schoenen gaat marcheren...

Maar dat NL koor? Ik hoop niet dat dat er ooit komt! Alhoewel Maribelle snuivend in pyjama, steunend op de schouder van Jan Smit die zich op zijn beurt verslikt in een poliepje...

21/5/08 21:17  
Blogger vaee schreef...

Geweldig zoals ik mijn Vocabulaire hier de laatste paar dagen heb kunnen bij spijkeren. Simone ik denk trouwens dat Jan Smit eerder snuivend bij Maribelle op de schouder gaat hangen. Maar overigens vind ik het allemaal geweldig wat wij voorgeschoteld krijgen door jullie. Ben er stil van en Carl ook zo te zien. Graag nog een paar hints van jullie ik ben een beetje vast gelopen in mijn zoektocht.

21/5/08 21:32  
Blogger Carl schreef...

Woorden schieten te kort. Dit blog bereikt ongemerkt een niveau dat voor mij als rijksgediplomeerd rijwielhersteller niet meer te evenaren is. Mijn PSU (persoonlijke standaarduitrusting, toelichting voor de generatie van nà de militaire dienstplicht) bestaat uit een schroevendraaier en een bahco. Later heb ik geleerd om een pen vast te houden en zelfs om -met twee vingers- te typen. Het is voor mij daarom welhaast niet te bevatten tot welke ongekende hoogte François' creativiteit stijgt na een dag eenzame opsluiting in de catacomben van een middeleeuwse(mijn fantasie) mairie en tot welk virtuoos taalgebruik dat blijkbaar leidt.

Terug naar het onderwerp. Serieus puzzelen. Van JanA hebben we geleerd dat op de achterkant van de foto de datum staat waarop deze is genomen. Net als vroeger, al was dat toen natuurlijk de datum van afdrukken, maar soit! Tegen het bekijken van deze datum is formeel geen bezwaar aangetekend, dus daar moeten we maar geen scrupules hebben. 5 mei. Maandag. Waar was onze Correspondent toen? Even terug op de blog. 3 mei een artikel over Rennes, dus dat is te vroeg. Zondag 4 mei: dobberen in Bois de Vincennes. Dagje thuis dus, een razende reporter verdient zijn rust. Blijkbaar voor een drukke week reportage. Dan de dag van de foto. Een gat naar 7 mei Narbonne om een mooi raadplaatje te schieten om vervolgens via de feria in Nîmes en het bedevaartsoord Notre-Dame du Laus weer naar het veilige (?) Paris terug te keren. Het lijkt dus op een tour de france tegen de klok in. 4 mei Parijs, 7 mei Narbonne.
Wie laat zich inspireren? Ik sla een (franse) slag: Ergens in de buurt van Bordeaux?

21/5/08 22:58  
Blogger Carl schreef...

En de vraag die zeker moet worden beantwoord, zo niet waar alles om draait: wie is 'le mec' op de foto?

21/5/08 23:05  
Anonymous Anoniem schreef...

De Correspondent opent nietsvermoedend zijn blog, weet dat er meestal wel een Rotterdamse halve zool meekletst maar is van zijn andere trouwe lezers toch wat meer gewend. Help, ze schrijven nu bijna allemaal rare dingen!
Omdat de aanwijzingen van de Correspondent meestal in de warm/koud-sfeer zitten doe ik nog een poging zodat hij op zn minst kan aangeven welke denktrants wel of niet kloppen.
Ik heb met behulp van het woordenboek zitten puzzelen. Het gaat op dat bord vaak over humor, een loustic is een grapjas zelfs 'snaak' (wat een geestig oud woord), een bouffon een nar, metis is van gemengd ras. De woorden die eruit springen zijn als je er n zin van maakt je suis un vieu(?). De zin over de pyama is alleen in het NL grappig, dus er is een Nederlandstalig element. De mec ernaast kijkt wel een beetje snaaks. Zijn t-shirt is te oud voor zijn leeftijd. Hij staat niet iets te doceren of uit te leggen, want die tas klopt dan niet. Hij bezoekt iets met de foograaf. Die zegt 'ja leuk, ga dr eens naast staan dan maak ik een foto'. Ze zijn Nederlanders, het bord stond er en je kon met woorden spelen, zoiets als die fridge-poetrysetjes die je soms ziet. Ze hebben staan puzzelen met woorden en dit kwam er uit. Dat veel woorden verwijzen naar humor moet iets zeggen over de gelegenheid waar ze zijn, de fotograaf en de mec.
Het horloge is meer degelijk dan glamour. De tas n beetje alternatief. Gel, dat is weer een modieus accentje.
Nou Correspondent...roep iets! Help!

22/5/08 10:02  
Anonymous Anoniem schreef...

Een lastige. Een mobiel leslokaal zoals er vast honderden zijn.
En dan die datum (3 mei Carl!), daar worden we ook niet wijzer van.
Misschien kan iemand iets met die 3 gebrandschilderde(?) ramen(?) in de deuropening? Het lijkt wel een museum. Een gokje: ergens tussen Rennes en Parijs.
JanA

22/5/08 10:12  
Anonymous Anoniem schreef...

Schitterend om al deze reacties te lezen, ben zelf helaas niet zo 'éloquent' :-( Ik hou het kort: al deze woorden zijn mogelijk op een scrabble-bord. Zou het iets te maken kunnen hebben met de 60ste verjaardag van dit spel??

Sandra

22/5/08 12:36  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Jullie inzet verheugt me ten zeerste, maar echt warm denken jullie nog niet. Een eerste tip dus:

herkomst

22/5/08 13:34  
Anonymous Anoniem schreef...

Bijzonder vermakelijk, deze zoektocht van jullie. Helaas nog geen goed antwoord qua lokatie. Wat betreft le Mec op de foto zijn jullie half op koers. Hij is dan wel geen songfestival-fan, maar hij is wel degelijk Nederlander en was met de Correspondent op de bewuste lokatie, waar hij zijn eloquentie in de Franse taal aantoonde met behulp van het digitale 'fridge-poetrysetje'.

-le Mec

22/5/08 14:10  
Blogger vaee schreef...

Dat kan Olivier dan wel zeggen dat wij niet warm denken.Maar ik zit behoorlijk te zweten, als dit zelfs te lang duurt,zit ik weer op mijn geboortegewicht:)Ik heb getracht de herkomst van de rosbif te achterhalen, kan jullie vertellen, dit was niet meer te doen. Herkomst van de pyjama zal misschien enig hou vast moeten geven. Wie kopt deze voorzet in?

22/5/08 15:06  
Anonymous Anoniem schreef...

Herkomst. Moeten we soms aan de herkomst van de Correspondent Zelf denken? Zou de foto dus helemaal niet in Frankrijk, maar in Haarlem kunnen zijn gemaakt? Wellicht is le mec een voormalig klasgenoot en is de foto gemaakt in het franse klaslokaal vol herinneringen...?

22/5/08 16:49  
Anonymous Anoniem schreef...

Dit leslokaal ziet er in ieder geval niet uit als het klooster in Vught waar ze mij voor een stoomcursus Frans in op hadden gesloten.

Gezien de woorden op het bord, gingen mij gedachten uit naar het opleidingskamp te Castelnaudary van La Legion Étrangère, het Franse Vreemdelingenlegioen.

Remko

22/5/08 16:58  
Anonymous Anoniem schreef...

Met excuses voor de typefout: dit moest uiteraard "mijn gedachten" zijn.

Remko

22/5/08 17:00  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik heb even mijn netwerk geraadpleegd daaruit kwam volgende suggestie: Le mec zou een zekere Victor kunnen zijn die kunstmatige intelligentie is gaan studeren. De bron kon echter geen zekerheid verschaffen.

22/5/08 17:04  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Goede inzet van het netwerk Maurijn, maar of het bijzonder veel gaat helpen, betwijfel ik. Hoewel bloggers per definitie narcistisch zijn, gaat het dit maal niet om mijn eigen herkomst, maar om die van de woorden. Daar is iets mee (behalve met de woorden met witte achtergrond). Op grond daarvan kun je (in theorie) raden waar ik geweest moet zijn.

22/5/08 17:30  
Anonymous Anoniem schreef...

Een kleine zoektocht door de Larousse helpt ons geen steek verder:

drague: uit het engels (drag)
pyjama: uit het engels (pyjamas)
baguette: uit het italiaans (bacchetta)
robot: uit het tsjechisch (robota)
rosbif: uit het engels (roast beef)
valse: uit het duits (walzer)
maquille: uit het nederlands (maken)
jean: uit het amerikaans (jeans)
camarade: uit het spaans (camarada)
metis: uit het latijn (mixtus)
hazard: uit het arabisch (az-zahr)
loustic: uit het duits (lustig)
tabou: uit het polynesisch (tabu)
soldat: uit het italiaans (soldato)
bouffon: uit het italiaans (buffone)

22/5/08 19:31  
Blogger Simone schreef...

Is het soms een locatie waar de franse vereniging AVF (Accueils des Villes Françaises) taallessen organiseert voor nieuwkomers?

22/5/08 19:34  
Anonymous Anoniem schreef...

Het wordt nu wel erg spannend... zoveel deelnemers aan deze desperate zoektocht. Ik gooi dr weer wat dingen in, in de hoop dat de Correspondent ons op zijn minst enigzins de weg wijst. De mec/dude op de foto blijkt geen liefhebber van het songfestival maar van dans en voetbal. Maakt daar zelfs filmpjes over. Maar doet professioneel iets wetenschappelijks met web en semantics. Metadata. Moderne dingen die je weer niet associeert met het schrootjesdecor op de foto. De 3 mei van Carl heb ik gebruikt maar dat leidde niet tot iets nog. Een congres over semantics, taalkunde ofzo. Hoewel ik goed gezocht heb bij de UvA, dat is een connectie tussen deze Victor en de Correspondent, daar niks gevonden. En als mijn speurwerk klopt schrijft V wel voor een weblog maar heeft ie niks over zijn bezigheden op 3 mei jl geschreven.
Deed het Institut Neerlandais iets over taal op 3 mei? Het zoeken gaat gestaag verder...

22/5/08 20:44  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Een woord dat 'gewoon' uit het Frans komt is er niet bij. Simone denkt enigszins in de goede richting. Bijzonder franco-français is de locatie niet.

Grappig overigens dat tabu uit het Polynesisch blijkt te komen.

22/5/08 23:18  
Anonymous Anoniem schreef...

Alliance Française: tentoonstelling gegeven in diverse landen onder verschillende namen: Les Mots Migrateurs / Dix mots de la langue française /dix mots migrateurs

janA

23/5/08 00:03  
Anonymous Anoniem schreef...

De tentoonstelling was te zien in :Ille et Vilaine dichtbij Rennes
janA

23/5/08 00:31  
Anonymous Anoniem schreef...

O wat dom: Ille-et-Vilaine is de streek. Het is in Rennes zelf.

janA

23/5/08 00:40  
Anonymous Anoniem schreef...

JanA, het klinkt erg plausibel, al kon ik zelfs met jouw hints niet het harde Google-bewijs vinden van deze oplossing. Wel erg, dachten we dat de Correspondent in de Rue de la Soif in Rennes participerend aan het coma-zuipen was, deed hij iets met hoogstaande taalkunst en allochtone woorden...
Het wordt tijd voor een Hercule Poirot-achtige onthulling. Ik stel voor naast de fel begeerde koffie met de Correspondent er deze keer ook een MecDude-menu met franse frietjes bij te doen.

23/5/08 09:10  
Anonymous Anoniem schreef...

Francois, Rennes is een mogelijke oplossing. Probleem is alleen dat deze tentoonstelling daar veel eerder was, en niet op 3 mei. Is deze misschien verlengd. Ook in Lyon was deze te zien, en wellicht op meer plaatsen.
Mijn bron is www.20mars.francophonie.org/6496-Soiree-speciale-et-Rencontre-les-dix-mots-francophones-2008.
janA

23/5/08 09:37  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ver van huis was ik niet.

23/5/08 09:41  
Anonymous Anoniem schreef...

Deze link is beter:
http://www.caravanedesdixmots.com/
janA

23/5/08 09:44  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik denk dat het een worstendraaiertje is.

23/5/08 10:12  
Anonymous Anoniem schreef...

We wisten al van een eerdere raadplaat dat de correspondent dit eerste echt warme weekend van het jaar in Parijs verkoeling zocht in het Bois de Vincennes bij het Lac Deaumesnil.

Is hij wellicht op weg naar het de roeibootjes binnengestapt bij de Cité nationale de l’histoire de l’immigration aan de Avenue Deaumesnil?

Remko

23/5/08 10:29  
Anonymous Anoniem schreef...

O help, het Internet is achter mijn identiteit aan het komen. Dat wordt een extra slot op mijn Haarlemse deur.

Om de blik van de parijsblogger wat van mijn persoonlijke leven af te wenden is het misschien aardig om te vermelden dat op geen enkele wijze uit mijn identiteit de lokatie van de foto kan worden gedestilleerd.

In ruil voor jullie aandachtsverlegging geef ik ook gewoon een hint:

we waren in het soort gebouw waar een pretentieus vakantieganger als ondergetekende graag te vinden is.

--Le Mec, qui ne drague pas une pyjama toutjour

23/5/08 10:54  
Anonymous Anoniem schreef...

O wacht, ik zie dat ik de hint een paar minuten te laat heb gegeven. Olivier, aan jou de eer om Remko gelukkig te maken...

23/5/08 10:55  
Anonymous Anoniem schreef...

Dan probeer ik de komende dagen gewoon rustig bij te komen van het feit dat "baguette" uit het Italiaans komt. Maar goed, "coffeeshop" is nou ook niet echt een Nederlands woord

23/5/08 11:07  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Gefeliciteerd Remko. Bijzonder knap. We waren in het interactieve kinderhoekje van de Cité nationale de l'histoire de l'immigration, het recent geopende immigratiemuseum in Parijs.

23/5/08 11:08  
Anonymous Anoniem schreef...

Remko! Heeel slim, zeker omdat de aanwijzingen ervoor niet vanzelfsprekend in de richting van de Avenue Daumesnil wezen. Mooi speurwerk. Zou dit een record zijn qua aantal reacties en mee-gepuzzel? Het element van een persoon maakte het wel weer anders dan vorige raadplaten, met als onbedoeld gevolg digitaal graven in de whereabouts van de snaakse MecDude, waarvoor excuus! Al is die onthulling over de pyama geheel je eigen schuld:-)
Nog een middagje doorwerken en dan is t weekend! Iedereen veel plezier daarmee.

23/5/08 12:40  
Blogger Simone schreef...

Proficiat Remko. Echt goed gedaan.

23/5/08 13:48  
Blogger vaee schreef...

Gefeliciteerd Remko, knap staaltje research.

23/5/08 14:27  
Anonymous Anoniem schreef...

Ja, eeuwige roem, Remko! En ook mijn excuses aan Victor voor het inzetten van mijn enige en niets vermoedende Haarlemse bron.

23/5/08 19:33  
Blogger Carl schreef...

We blijven niet op 39 reacties steken !!

Goed puzzelwerk van allen, durf ik wel te zeggen, met de eerste prijs -wederom- voor Remko. Klasse!

Viktor, al wilde je misschien niet, toch leuk je te zien ;0

24/5/08 16:29  
Anonymous Anoniem schreef...

Heee Carl, er kan weer geklikt worden! Op je blog dus. Er staan weer nieuwe verhalen en ik ben maar even zo vrij dat hier te melden zodat iedereen eens kan gaan kijken naar je verhalen, beelden en zelfs muziek. Lekker multi-media allemaal! Mijn oude coach zei altijd: goed is goed genoeg.

25/5/08 00:04  
Anonymous Anoniem schreef...

Gefeliciteerd en wroeten in mijn priveleven is geen probleem, zolang er geen hordes Parijsblogfans voor mijn deur staan :)

--Le Mec

25/5/08 14:39  
Blogger Carl schreef...

Le Mec, fijn dat je het zo sportief opvat. Ik dacht overigens dat kunstmatige intelligentie betrekking had op blonde secretaresses die hun haar laten verven :p

25/5/08 16:38  

Een reactie posten

<< Home