woensdag, mei 28, 2008

Wat staat er op de foto? (60)

Waar in Parijs zijn we? Het is niet mijn eigen foto (geen tijd). Gegevens over fotograaf volgen na een juist antwoord. Spelregels en prijs: hier.

Labels:

15 Reactie(s):

Blogger Unknown schreef...

Zeer simpel gedacht maar altijd prima voor een eerste gok: Montmartre

28/5/08 11:09  
Anonymous Anoniem schreef...

"Lieu-dit" Butte aux Cailles?

Remko

28/5/08 13:37  
Anonymous Anoniem schreef...

Een lange woensdag werken, veeleisende klanten en collega's die zich soms als klanten gedragen. Een snel bezoek aan de Supermarché die in deze stad Jumbo heet. Een gevaarlijke gek heeft de halve winkel volgeplempt met Oranjemeuk. Je struikelt over de felgekleurde zooi. Je wilt nog maar één ding, nou ja anderhalf: naar huis en rust!
Dieu Merci, RTL Boulevard is al afgelopen. Zit ik wel mooi zonder opinie over de echte actualiteit, denk je nog. Zuchtend klap je de laptop open. De rss-reader tovert het laatste wereldnieuws op je scherm. En..ja! oh! brr!, de gevreesde zin verschijnt....'Wat staat er op de foto?' De Correspondent heeft er ondanks de drukte toch weer wat van gemaakt.
Net als je denkt dat het niet erger kon dan een meneer met gel in ze haar naast een bord met woorden voor een schrootjeswand, blijkt het toch nog erger te kunnen: geen meneer, geen woorden, geen wand. En dus geen gel. Een wonder van sfeervolle nietszeggendheid, huizen met lantaarnverlichting. Allesvanraadplatenweter Remko komt met Butte-aux-Cailles. Ken. Ken ook niet zo zijn. Montmartre, zegt Marjolijn. Het lijkt me te cobblestoney voor Parijs. Was de Correspondent niet recent in Nimes voor iets met beesten in een arena? Zou het daar kunnen zijn? En wie Nimes zegt, zegt Arles, zegt van Gogh en nou je het zegt heeft het wel wat van Goghiaans. En dat van Gogh er meestal wel een postbode inverfde wil niet zeggen dat er altijd een postbode loopt. Zo'n man heeft ook wel us pauze.
Maar waarom the fuck schrijft de Correspondent dan weer zo'n cryptische zin dat gegevens over de fotograaf ná een juist antwoord komen. Zou het de gewaardeerde fotograaf E. zijn, die reizend door Zuid-Frankrijk deze sfeerplaat leverde. Uit betrouwbare bron weet ik dat E. as we speak door het zuiden reist.
Laat ik afronden: de Correspondent zei nou ik was in Nimes en dat was me een partij sfeervol en leuk en toen ging voornoemd fotograaf ook naar Nimes en maakte deze foto juist lekker tegendraads niet van die beesten maar van een extreem stil straatje.
Zoiets?

28/5/08 20:02  
Anonymous Anoniem schreef...

Het lijkt wel net als vroeger, examentijd. Dat je naar buiten kwam en nog best tevreden was tot je van je klasgenoten hoorde dat je de vraag v-o-l-k-o-m-e-n verkeerd had begrepen dus dat je antwoord bij voorbaat kansloos was. Heb ik mijn antwoord ingediend in het reactievenster, die hondsmoeilijke code overgetypt. Staat daar de vraag: waar zijn we in Parijs. Ik zeg maar één ding. Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

28/5/08 20:06  
Blogger vaee schreef...

Ik ga voor je (G) Fracois, Rue Gregoire de Tours.

28/5/08 20:59  
Anonymous Anoniem schreef...

Francois, grote vriend, ik leef met je mee. Zelfde dag met dito ervaring. Dit schept een band, voor zover die er nog niet was. Laten we samen een traantje pinken en een pintje vatten. Mijn oog viel direct op de passage: ...waar in Parijs... en ik besloot subiet dit examen voorbij te laten gaan. Too incrowd. Ik ben van de provincie, niet van de stad. A bientôt.

28/5/08 23:30  
Anonymous Anoniem schreef...

Oh heerlijk, wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die al genoeg heeft van het EK-voetbal voordat het begonnen is. En dan louter en alleen door alle oranje prularia die deze dagen over Nederland uitgestort wordt.

Ik zet Les Mairais voor en dan rue du roi de Sicile omdat je daar Grolsch bier kunt krijgen (maar ik weet eigenlijk al dat de straat in iedergeval fout is.)

29/5/08 09:06  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ik denk dat ik Remko binnenkort een officiële ban op moet leggen. Ik vermoed gebruik van doping. Niet leuk meer voor rest :)

De foto is dus inderdaad genomen in het buurtje Butte aux Cailles in het dertiende arrondissement van Parijs. Wie weet de straatnaam?

François, dit wordt te erg. Ik zie in hoezeer het falen in de quiz je leven begint te beïnvloeden. Hoe laat zit je op woensdagen doorgaans voor de computer? Stuur volgende week maar even een mail, dan zet ik een dergelijke foto op het blog. Mond dicht tegen de anderen...

29/5/08 09:27  
Blogger vaee schreef...

Goed ga ik ook een keer proberen de geweldig gegeven assist te benutten; Rue Barrault.

29/5/08 11:01  
Anonymous Anoniem schreef...

We mogen Remko feliciteren met wel twee wapenfeiten: een behoorlijke accurate rading van de plaat én het veroorzaken van het gebruik van jawel een :-) smiley:-) door onze Correspondent. De behandeling heeft kennelijk aangeslagen.
Overigens vind ik het aanbod om een opgave op mijn moeder-mavo niveau te plaatsen genereus, maar ik moet weigeren, omdat het een belediging zou zijn aan het adres van de high-potentials die hier ook meeraden.
Natuurlijk doe ik wel een poging bij deze eeervolle extra kans met een speciale raadplaat: het gebouw komt me vaaaaag bekend voor, en de tekst die er onder staat geeft ook riching aan het denken. Maar ja het kan van alles zijn. Meestal is het op die raadplaten niet wat je denkt en zit er soms heftige cryptiek achter. Effe denken, is het niet die supermarkt vlakbij metro Notre-Dame-des-Champs? of is het de gevel van cafe Notre Dame (http://www.cafenotredame.nl/) in Maassluis? Zal wel niet. Notre-Dame-de-Paris? Heb ik ooit gezien in het Palais des Congres. Maar lijkt niet logsich. Notre-Dame-des-Fleurs dan? Dat het niet over een gebouw gaat maar een boek? Om in stijl te blijven: Ik-ben-de-heel-stupide. En ga een plaatje opzetten, Jean Genie, van Bowie ofzo.

29/5/08 13:10  
Anonymous Anoniem schreef...

Vaee, helaas, op de paal. Maar de bal stuit terug, en je staat voor open doel:
http://www.flickr.com/photos/sebbram/2461799146/

Freincie (die niet meer onder eigen naam mee durft te doen na de gele kaart van de Correspondent)

29/5/08 22:22  
Blogger vaee schreef...

Jammer ik denk dat ik nog maar even in training ga, voor dat ik naar de reservebank verwezen wordt.
Ik heb ook geen zin in een rode kaart. Dus beste raadplaatraders tik hem binnen. Ik ga maar vast de oranje vlaggen en slingers uit de kruipruimte halen.

29/5/08 22:50  
Anonymous Anoniem schreef...

Eh..als Freincie dus eigenlijk Remko is, heeft hij Butte aux Cailles én de straatnaam goed en ook nog geraden waar de foto vandaan komt. Dat is wel lekker briljant. Ik dacht op een helder moment: Zou hij in de code van de blogpagina gewoon de link naar de foto op Flickr.com gevonden hebben? Maar nee, in de htmlcode staat geen link, wel vond ik er deze merkwaardige aanduiding: {parent.deselectBloggerImageGracefully();}.
En Flickr biedt even geen uitkomst want wat staat daar: "Hold your clicks a moment please...
Flickr has the hiccups. We're looking into the problem right now".
Remko, onthul je speurmethodes please!

30/5/08 05:54  
Anonymous Anoniem schreef...

Francois, vooruit dan maar.

Je moet je er niet te veel van voorstellen. Van techniek heb ik in ieder geval geen kaas gegeten; html codes gaan mij al de pet te boven.

Butte aux Cailles leek mij door de architectuur van de huizen en het smalle straatje een van de weinige plaatsen in Parijs die in aanmerking kwam. Als import-Parijzenaar ben ik hier natuurlijk wel in het voordeel.

De volgende stappen waren simpelweg een trial and error met behulp van Google Earth en Google. Er zijn minder dan een handvol straatjes in het buurtje dat smal genoeg is, dus vervolgens was het checken van deze straatjes in Google en Google afbeeldingen in de hoop een bevestiging te vinden; en "voilà".

Remko

30/5/08 09:06  
Anonymous Anoniem schreef...

Mooi! Je doet er bescheiden over maar het is toch - en dat zeg ik bij hoge uitzondering zonder ironie- echt slim dat je zo tot de juiste oplossing komt. En niet voor het eerst!
In Parijs wonen helpt wel, waarschijnlijk. Ik kan geen redenen voor mezelf bedenken om niet naar parijs te verhuizen. En toch ga ik het niet doen...

30/5/08 11:09  

Een reactie posten

<< Home