donderdag, juli 17, 2008

Soapserie Tour de France in volle gang

Renners van de ploeg Saunier Duval. Foto: missingsaddle

Zojuist maakte L'Equipe bekend dat de Spaanse ploeg Saunier Duval zich in het geheel terugtrekt uit de Tour de France, omdat tweevoudig etappewinnaar Riccardo Ricci positief op EPO is gecontroleerd. Gelukkig heeft het voor de business rond de Tour weinig gevolgen. Lees mijn verhaal in FD van deze week maar.

Economisch lijdt de Tour niet onder doping

Olivier van Beemen
Parijs

De laatste jaren staat de Tour de France vooral in het teken van dopinggebruik. De geloofwaardigheid van het sportevenement nam af, maar sponsors en etappesteden staan nog steeds in de rij.

‘Festina verkocht nooit meer horloges dan in 1998, het jaar dat de Festinaploeg collectief uit de Tour werd gehaald vanwege een dopingaffaire’, zegt Pierre Ballester, schrijver van het boek Tempêtes sur le Tour (Stormen over de Tour).
Daarin constateert en becijfert de Franse journalist dat tien jaar dopingschandalen de Tour de France, ’s werelds grootste wielerwedstrijd, in financieel opzicht niet geschaad heeft. Integendeel.
Ballester: ‘Van de 450 sponsors zijn er de afgelopen jaren vier gestopt om ethische redenen. Supermarktketen Casino is er een van. Ze dachten dat het in hun eigen belang was hun merknaam niet aan een dopingcircus te verbinden, maar hebben ongelijk gekregen. Of het nu in positieve of negatieve aandacht is: het noemen van een bedrijf blijkt goed voor de verkoopcijfers en de bekendheid.’
Hij benadrukt de ongekende mogelijkheden die de Tour biedt. ‘Merken kunnen drie weken lang in totaal zo’n 150 uur in beeld zijn. De ronde wordt ook nog eens uitgezonden in meer dan honderd landen. Sommige bedrijven blijven de Tour sponsoren om te voorkomen dat de concurrentie in het gat zou springen.’
Maar een renner als Rasmussen die door zijn ploeg Rabobank wordt ontslagen en verwijderd uit de Tour wegens vermeend dopinggebruik, daar zal de Nederlandse bank toch geen baat bij hebben? Volgens Ballester wel. ‘Een bonus’, noemt hij de affaire voor de Rabobank.
‘Op zo’n zaak zit je als sponsor niet op te wachten’, nuanceert woordvoerder Raymond Salet van Rabobank. ‘Wij hebben onderzocht wat de impact op ons imago is geweest van de affaire Rasmussen en zijn tot de conclusie gekomen dat we geen schade hebben ondervonden dankzij bekwaam handelen van de ploeg. De stelling dat ook negatieve publiciteit uiteindelijk goed is voor de sponsor, waag ik te betwijfelen.’
Dat de Tour nog steeds geliefd is en winstmogelijkheden biedt, is eveneens merkbaar aan het grote aanbod van steden die een etappe willen ontvangen. Had organisator Amaury Sport Organisation (ASO) tien jaar geleden nog de keuze uit 80 plaatsen, dit jaar waren het er 226.
Londen, waar in 2006 le grand départ (het begin van de koers) plaatsvond, investeerde € 2 mln en schat de inkomsten op € 171 mln. Dat is ongetwijfeld een van de redenen dat Utrecht en Rotterdam meedingen naar het vertrek van 2010.
‘Maar juist ook voor kleinere plaatsen is het de moeite waard. Een stad betaalt € 80.000 voor een aankomst en € 50.000 voor een vertrek. Die hebben ze er zo uit’, zegt Ballester.
Burgemeester Pascal Courtaud van het plaatsje Aigurande (1600 inwoners), waar de etappe van morgen begint, bevestigt dat. ‘Wij hebben het niet eens zelf betaald’, zegt hij. ‘Het departement doet dat voor ons. € 50.000 voor de komst van 15.000 mensen is een schijntje. Waarschijnlijk levert de Tour direct het twee- of driedubbele op. En de naamsbekendheid die je krijgt, is nauwelijks in geld te becijferen. Als je weet wat één minuut reclame kost.’
Ook bij het grote publiek is de Tour opnieuw populair. ‘In Frankrijk zijn de kijkcijfers eind jaren negentig teruggelopen, maar nu kijken iedere dag weer vier miljoen mensen’, zegt Ballester.
Het is volgens hem slechts de motivatie die is veranderd. ‘Voorheen keken ze in de eerste plaats naar een sportevenement. Nu kijken ouderen vooral voor de landschappen en monumenten: je bent vanaf de bank op vakantie. Jongeren zien de wielerronde steeds meer als reality tv. Wie is de volgende renner die eruit vliegt wegens dopinggebruik?’

Labels: ,

6 Reactie(s):

Blogger vaee schreef...

Nu moeten zij toch maar wat anders gaan bedenken, dus geen epo meer.
Dan maar een fietsversneller inbouwen in het frame?

17/7/08 14:52  
Blogger vaee schreef...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

17/7/08 14:52  
Blogger François schreef...

Oh oh daar ga ik met mn aanhankelijkheidsverklaring aan de Tour. Maar als je NU je tv aanzet zie je wel gruwelijk mooie plaatjes van het landschap rond Narbonne (voor Carl: dat ligt vlakbij Gap).

17/7/08 16:58  
Anonymous Anoniem schreef...

Dank François, maar dan ga je toch wel via Apt? Zooo mooi daar!

17/7/08 19:27  
Blogger François schreef...

Je suis un dumbo gigantesque, ik gooi Apt en Gap nog wel eens door mekaar. En kijkend op de kaart zie ik dat ik op mijn eerste liftvakantie zelfs door Apt ben gekomen, op weg naar Forcalquier. Een erg aardige dame nam J en mij als lifters mee vanuit Avignon, deed boodschappen zonder zelfs maar de autosleutel uit het contact te halen en bracht ons vlakkbij Forcalquier.
Zo, heb ik mn stupidité nu weer goedgemaakt?

18/7/08 00:33  
Anonymous Anoniem schreef...

François, ga niet te diep door het provençaalse stof, nergens voor nodig. Narbonne is bijna net zo dicht bij Gap als Rotterdam bij Parijs. Maar liggen wel allebei in zuid-Frankrijk. Apt ligt ongeveer halverwege. Maar wie is J?

Overigens las ik dat Rotterdam in de race is voor de tourstart van 2010? Lijkt me prima passen in de anti-dopingcampagne. Rotjeknor is immers de enige stad in Europa waar de overalls (ketelpakken in lokaal jargon) met opgerolde mouwen worden verkocht! Komt geen epo aan te pas.

18/7/08 21:15  

Een reactie posten

<< Home