vrijdag, maart 06, 2009

Paris selon Gregoire: Fiets

PhotobucketFoto en copyright: Emile Gregoire. Creative Commons not valid. Meer foto's op de website van Emile Gregoire.

Ruim een jaar lang werd het leenfietsenprogramma in Parijs vrijwel unaniem tot succes verklaard, nu is het ineens mislukt, door veel vandalisme en diefstal. Dat blijkt iets genuanceerder te liggen, zoals ik later zelf schreef. Het verhaal zet ik bij de reacties. Hier legt de Fotograaf vast dat niet alleen de Vélib' onder vandalisme heeft te leiden.

Labels: , , ,

4 Reactie(s):

Blogger Olivier van Beemen schreef...

‘Witte fietsen’ Parijs kraken door succes (en vandalisten)
[intro] Bijna alle 20.000 fietsen van het fietsenplan zijn na anderhalf jaar al eens gerepareerd of vervangen. Is het plan daarom mislukt? De meningen lopen uiteen.
(Van onze correspondent Olivier van Beemen)
PARIJS (GPD) _ Fietsenhandelaar Philippe Talavera briest van woede wanneer hem naar zijn mening over Vélib’ gevraagd wordt. Hij vindt dat het project met 20.000 goedkope leenfietsen in Parijs ‘alleen in de ergste dictaturen tot stand kan komen.’ ,,Mij is niets gevraagd”, zegt hij.
De verkoop in zijn winkel Au Réparateur de Bicyclettes, gevestigd nabij de centraal gelegen Hallen, is volgens de eigenaar met een kwart gedaald vorig jaar. Talavera: ,,Er zijn wel mensen die geïnspireerd door Vélib’ een eigen fiets willen, maar er zijn er meer die geen nieuwe fiets kopen omdat er leenfietsen zijn.”
Jean-Claude Arnaux, die net zijn leenfiets terugzet in een rek naast het Centre Pompidou, heeft de fiets in Parijs juist ontdekt dankzij Vélib’. ,,Het leek me eerst niets door Parijs te fietsen, maar ik vind het fantastisch. Deze zomer wil ik mijn eigen fiets kopen”, zegt de veertiger.
De verkoopcijfers van 2008 zijn nog niet beschikbaar, maar de cijfers van het jaar ervoor, toen Vélib' in juli werd ingevoerd, laten een ander beeld zien. De verkoop van stadsfietsen schoot omhoog, met 35 procent. Tegelijkertijd steeg het aantal verplaatsingen in Parijs per fiets in 2007 – cijfers van 2008 zijn evenmin bekend – met 33 procent, terwijl het autoverkeer met 2 procent afnam.
Op een druilerige doordeweekse dag maakt een lange rondgang door Parijs duidelijk dat Vélib’ het stadsbeeld van Parijs ingrijpend veranderd heeft. Nog maar een paar jaar geleden was er ’s winters nauwelijks een fietser te bekennen op de drukke boulevards. Nu is het nog steeds geen Amsterdam, maar toch zie je op iedere straat wel een aantal fietsers, op een Vélib’ of op eigen tweewielers. De fietstrend begon al voor Vélib’, maar is na ingebruikname van het fietsenplan onmiskenbaar in een stroomversnelling geraakt.
Het plan dat aanvankelijk vrijwel unaniem tot groot succesnummer werd bestempeld, ligt nu onder vuur. Reclamebedrijf JCDecaux, die de fietsen levert in ruil voor het exploitatierecht van 1600 reclamezuilen in Parijs, wil niet langer voor alle reparatiekosten opdraaien, terwijl de baten uit abonnementsgeld (20 miljoen gedurende het eerste jaar) naar de gemeente gaan.
JCDecaux zegt geen rekening gehouden te hebben met het hoge aantal vernielingen (11.600) en diefstal (7800) en wil dat Parijs mee gaat betalen. Het ontvreemden van een Vélib’ is erg gemakkelijk. Het slotje stelt weinig voor eenieder die bereid is 150 euro neer te tellen, kan besluiten de hippe fiets niet in te leveren. ,,We schrijven alleen het borg af”, bevestigt een woordvoerder van JCDecaux. Als de dief vervolgens aangifte doet van diefstal van zijn fiets, bedraagt het afgeschreven bedrag slechts 35 euro. ,,Het systeem is gebaseerd op goede trouw”, zegt de woordvoerder.
JCDecaux lijkt zelf te zijn geschrokken van de negatieve, internationale publiciteit die de roep om meer gemeentegeld heeft veroorzaakt. En dat terwijl het Franse bedrijf juist in onderhandeling is het plan in talrijke andere wereldsteden op te zetten. Zo hebben de Amerikaanse metropolen New York, Boston en Chicago al interesse getoond.
Dat is waarschijnlijk de reden dat JCDecaux enkele dagen later het eigen leed relativeerde. Op de 42 miljoen ritten die sinds de invoering gemaakt zijn, wordt de fiets slechts in 0,02 procent van de gevallen niet teruggebracht, klonk het nu.
De komende maanden breidt het fietsenplan zich verder uit en zullen er ook buiten de ringweg (Périphérique) fietsenrekken verschijnen. JCDecaux heeft dit maal bedongen dat de overheid meebetaalt zodra er binnen één jaar meer dan 4 procent van de fietsen zou verdwijnen.

6/3/09 10:02  
Anonymous Anoniem schreef...

Dit zijn niet de overblijfselen van zo maar een fiets! Neen, het is het kadaver van een Vélosolex! Het meest karakteristieke deel, de voorvork met de daarop gemonteerde motor is verdwenen. Het werk van een liefhebber-met-criminele-inslag?

6/3/09 12:10  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ha mooi, een kenner spreekt.

6/3/09 12:17  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik ga twee weken naar Parijs en wil eigenlijk mijn eigen fiets meenemen, maar dat is erg ingewikkeld met de Thalys. Ik zou liever gewoon een eigen fiets hebben en voor twee weken ergens huren. Dat lijkt me beter dan iedere keer een standplaats opzoeken. Weet iemand waar je goed (en niet te duur) fietsen kan huren voor een langere preiode. Bij voorbaat dank
Bert van de Roemer

30/6/09 19:22  

Een reactie posten

<< Home