zondag, maart 15, 2009

Wat vindt u het leukst aan Frankrijk?


Een nieuwe peiling: wat vindt u het leukst aan Frankrijk? Stemmen in de zijbalk. Bij de reacties kunt u uw keuze motiveren en schrijven wat u absoluut mist.

Foto's: Jontangerine en www.ericcastro.biz

Labels:

9 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Wat ik het leukst vind aan Frankrijk is moeilijk te benoemen omdat er niet één item is, maar een complex samenspel van factoren dat ervoor zorgt mijn hart in Frankrijk ligt. Enkele van de genoemde items komen in het aangehaalde lijstje voor, minstens zoveel onbreken eraan. Om die reden onthoud ik mij van stemmen. Deze keer dus geen proteststem, zoals bij de vorige poll, maar domweg géén. Sorry.

De getoonde Citroën DS en het Orangina-flesje zijn zeer kenmerkend, maar de fotokeuze verdient commentaar! Het kenmerkende Orangina-flesje hoort absoluut met een kroonkurk-met-roestrandje te zijn uitgevoerd en de afgebeelde DS is notabene een exemplaar voor de Amerikaanse markt!

Jammer dat internet-polls niet als open vragen kunnen worden geformuleerd. Ik bedenk ineens zoveel zaken die ik leuk vind aan Frankrijk... maar ook diverse punten die ik benoemen zou in de categorie 'waarom houd je niet van Frankrijk'.

Ideetje voor de volgende poll? Al wordt dat dan natuurlijk wel weer een limitatief lijstje.

15/3/09 15:32  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik kijk naar buiten en zie in plaats van de eiffeltoren, m'n k8%*e Citroen die voor de deur staat. Een minitel later protesteer ik met krachtige woorden (woorden die in La Langue Francaise minder grof zouden klinken) tegen het gedrocht, omdat het nog geen 6 jaar oude kreng me gisteravond, voor de zoveelste keer hobbelend en kermend, in de steek heeft gelaten.
Ik schenk een glas orangina in. Uit een glazen fles. Een flinke scheut wodka èn whisky erbij. Nieuwste trend, noemen ze "een Napoleon" tegenwoordig.
Ik zoek een cd van Dave, maar bedenk ineens dat ik die godzijdank nog nooit heb aangeschaft.
Ik plof op de sofa met een oude Astérix, maar voel dat ik nog wat ben vergeten te doen. Het stemmen op Parijsblog. Op de Fransen in het algemeen. Waarom? Daarom.
;-)
Simone

15/3/09 16:21  
Blogger François schreef...

Simone, als het niet zo lullig zou zijn voor de Correspondent, die een hele week heeft zitten broeden op dit curieuze lijstje Fransiteiten, zou ik zeggen dat je met die paar zinnen de gehele poll overbodig hebt gemaakt. Wat een briljante column in die paar zinnen! Iedere stem op Napoleon, Orangina of Dave, iedere aanvulling (Dalida ontbreekt geheel ten onrechte in het lijstje) verbleekt bij dit integrale betoog over de leukheden van Frankrijk. Vive la France!

15/3/09 16:46  
Anonymous Anoniem schreef...

Dave is niet Frans maar Mestreechteneer. Hij hoort dus niet thuis in deze poll.

Mijn lijstje, in volgorde: mijn vrouw, mijn kinderen, mijn schoonmoeder hahahaha.

16/3/09 13:28  
Blogger François schreef...

Batave, je verwart de grote Dave (nog onlangs indringend geinterviewd over de Toppers in de Varagids door onze Correspondent) met die andere coryfee van het Lied, Benny Neyman. Die kwam uit Blauwdorp in Mestreech. Dave werd op 4 mei 1944 geboren te Amsterdam en is al zo lang een ster in Frankrijk dat hij treffend en passend op het lijstje hoort. Zijn Du côté de Chez Swann is een wereldnummer, al was het maar vanwege de adaptatie van een literaire roman tot opgewekte disco. On oublie....ik mag het graag horen.

16/3/09 13:54  
Anonymous Anoniem schreef...

oranginaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

22/3/09 21:35  
Blogger Carl schreef...

In tegenstelling tot mijn eerder bericht heb ik zojuist toch mijn stem uitgebracht in deze poll. Het was niet geheel toevallig exact de honderdste. De ex aequo van 'la langue française' en 'de Orangina in glazen fles' heb ik maar zo gelaten. Dat met name die tweede voor zo vele stemmers hèt leukste is aan Frankrijk is voor mij een regelrecht testimonium paupertatis. Kunnen jullie nu aan dit hele land nu ècht niets leukers vinden dan een flesje limonade? Probeer je net de klap te boven te komen dat een publiek-agressieve voetballer de grootste fransman gevonden wordt, dan gebeurt er dit! Een flesje sinaasappelsuikerwater, waarvan bovendien de franse oorsprong uiterst discutabel is! Ik ga maar even heel verdrietig in een hoekje zitten...

Oh, ja, mijn stem gaat naar alle fransen. In de wetenschap dat zij wèl historisch besef hebben.

23/3/09 17:40  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Orangina en de Franse taal houden elkaar wel erg fraai in evenwicht. Nog maar eventjes afwachten of er nog een verschil ontstaat voordat ik een winnaar uitroep. Mooie subtop met de Déesse, de Fransen, de Eiffeltoren en die goede Dave.

24/3/09 10:41  
Blogger François schreef...

Zou het niet zo zijn dat het meer de associatie is/was van die Orangina? Vroeger kon je die in NL niet kopen en ik weet nog dat ik in mn Maastrichtse periode wel ns de grens over naar Vroenhoven fietste om daar in de Belgische Super de echte Orangina te kopen. Net zoiets als dat idee dat hele volksstammen hebben/hadden van aankomen in Parijs op Gare du Nord en dan snel naar een tabac en een terras voor de combi van Parijse koffie en een Gaulloise (de echte kenners namen Gitane Mais). Toen ik nog rookte was dat behoorlijk ultiem.
Als muziektype gooi ik er nog maar een ding tegenaan: het leukste aan Frankrijk is....de FNAC! Ik ben er altijd reuze vriendelijk&voorkomend tegen het personeel. Leuke en artistieke types meestal:-). Ik mag er graag shoppen. Vast ritueel, in Forum Les Halles naar de FNAC en dan deftig lunchen bij de Quick, yummie!

24/3/09 18:04  

Een reactie posten

<< Home