donderdag, december 15, 2005

La presse hollandaise

Het leuke van mijn werk is dat mensen vaak raar staan te kijken als ik een reportage over ze kom maken. Vaak krijg ik reacties als: 'Dus u komt uit Nederland om over ons in dit dorp te schrijven.'
Vandaag was ik op reportage in het stadje Saint-Dizier in het arme departement Haute-Marne, tweehonderd kilometer ten oosten van Parijs om een soort pars pro toto-verhaal te maken over de economische malaise in Frankrijk.
Een korte schets: in Saint-Dizier wonen 30.000 mensen, ongeveer 20 procent is werkloos en bij twee fabrieken vallen op dit moment honderden ontslagen.
Ik ging langs bij de fabriek van McCormick, een tractorbouwer. Het werk ligt daar al een tijd stil uit protest tegen het verlies van 260 banen. Toen ik mezelf na het maken van een aantal foto's van hun stakersvuur introduceerde als journalist van la presse hollandaise ging dat nieuwtje razendsnel rond bij het dertigtal aanwezige stakers. Iedereen stootte elkaar aan: 'La presse hollandaise is er, we zijn dus groot nieuws in Nederland,' waarna ze me vriendelijk begroetten. Twee vakbondleiders ontfermden zich over me en gaven me in de fabriek uitleg. Wat er allemaal mis is, staat zaterdag in (een deel van) de GPD-kranten.
Ik had ook een afspraak met een wethouder van het stadje, vergezeld door een buitengewoon enge woordvoerder. Die noemde zich trouwens, net als collega's in andere gemeenten met dezelfde functie, directeur de communication.
Ze lieten me trots zien dat het toeristische gedeelte van hun website een Nederlandse vertaling heeft en om dat bewijzen drukte de woordvoerder op het Duitse vlaggetje. 'Is dit echt geen Nederlands?' vroeg hij ongelovig. 'Nee, die vreemd gekantelde Franse vlag, dat is de onze, meneer de communicatiedirecteur.'
Samen dachten ze het jonge journalistje wel even te vertellen wat er allemaal in de krant moest komen. Zo heeft Saint-Dizier onder meer het grootste militaire vliegveld van Frankrijk en de grootste ijsopslagplaats van Europa. En er ligt een aardig aangelegd meer niet ver van het stadje, 'wellicht ook aardig om in het artikel te vermelden'. La presse hollandaise zat met open mond te luisteren naar zoveel interessante informatie over Saint-Dizier.

0 Reactie(s):

Een reactie posten

<< Home