zaterdag, april 08, 2006

De onderwijzer van 'Etre et avoir'

Hij krijgt geen eurocent, maar moet betalen. Het sprookje rond dorpsonderwijzer Georges Lopez, de hoofdrolspeler in Etre et avoir, is defenitief voorbij. Na het onverwachte, grote succes van de documentaire vond Lopez, de charismatische onderwijzer van het dorpsschooltje in de Auvergne, het niet eerlijk dat vooral de regisseur Nicolas Philibert beter werd van de film.
Lopez eiste 250.000 euro voor zijn aandeel. Uiteraard weigerde Philibert dat: een documentairemaker, die zelden winst maakt op een film, betaalt niet voor de beelden. Een personage in een documentaire is geen acteur. Dat is vergelijkbaar met een journalist, die evenmin betaalt voor een interview.
De rechter gaf de makers van Etre et avoir, ook in hoger beroep, gelijk. Lopez moet nu 12.000 euro procedurekosten betalen. De documentaire was misschien ook te mooi om waar te zijn...

3 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

B.....
Ik had een heel dubbel gevoel, toen ik voor het eerst las over dit proces.
Aan de ene kant begrijp ik Philibert en aan de andere kant voel ik ook sympathie voor Lopez.
Wat me het meest dwars zit? Uit de harmonie die uit de documentaire spreekt, zou een redelijke oplossing, buiten de rechtbank, toch mogelijk moeten zijn? Kennelijk is dit een gepasseerd station.

8/4/06 23:01  
Anonymous Anoniem schreef...

En waarom ook niet eigenlijk. Ik vind het prima dat mensen geld verdienen... maar niet over mijn rug.

Hoe is dat eigenlijk gegaan met Les Choristes? Dat was toch ook een documentaire?

9/4/06 11:40  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Nog even ter aanvulling: de docmentairemakers hebben al een deel van de winst overgemaakt aan het schooltje en ze boden Georges Lopez een vergoeding aan van 37.500 euro, wat hij niet genoeg vond.

Zal Ça commence aujourd'hui eens huren. Bedankt voor de tip, ben benieuwd...

Les Choristes was wel een speelfilm.

9/4/06 23:59  

Een reactie posten

<< Home