maandag, juni 18, 2007

In de maling genomen door Juppé

Ik ben een van de schaarse mensen die later tegen zijn kleinkinderen kan vertellen dat hij Alain Juppé gezien heeft als minister van Milieu en Duurzame Ontwikkeling. 'Vertel ons daar alsjeblieft meer over,' zullen zij dan waarschijnlijk vragen.
Welnu, zal ik dan zeggen, op een regenachtige zaterdag in 2007 was ik erbij in Straatsburg toen hij en de toenmalige premier François Fillon een TGV-lijn openden tussen Parijs en het oosten van het land, het begin van de hogesnelheidslijn die Parijs nu op een dag rijden heeft gebracht van Peking en waar Nederland - als alles goed gaat - volgend jaar ook op wordt aangesloten.
Toen ik een maand later hoorde dat Juppé zijn zetel verloor en derhalve moest aftreden, had ik wel een beetje medelijden met hem. Wat een schlemiel, die Juppé. Is hij na mislukkingen en schandalen net weer terug, mag hij na een maand weer opstappen. Hij is 'waarschijnlijk de beste van ons allen', zoals Chirac ooit zei, maar, lieve kinders, opnieuw faalde hij.
Niet veel later verdween mijn medelijden echter als sneeuw voor de zon. Want wat bleek? De milieuminister had me in de maling genomen. Hij was met de premier in het vliegtuig naar Nancy gekomen en had vandaar de TGV genomen, voor de mooie plaatjes op station Straatsburg. Voor de ministers was de TGV blijkbaar toch niet snel genoeg. En ik toen maar oppennen dat hij ook keurig met de trein was gekomen. Wat was ik toch jong en naïef...
Ik besefte dat de fietstochtjes van Juppé waarschijnlijk ook geënsceneerd waren. Even het hoekje om fietsen en daar stond een dikke onhybride bolide op hem te wachten. Juppé was toen trouwens toch al 61, destijds een mooie pensioensleeftijd in Frankrijk.

Foto: Opening TGV Est Européen in Straatsburg. Helemaal rechts (klik voor vergroting) een stukje Juppé.

Labels: ,

2 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Da's lache !

18/6/07 13:55  
Anonymous Anoniem schreef...

Opa, vertel eens verder; die fiets van die Juppé, die was toch wel van Nederlands fabrikaat? Want toen maakten ze die dingen toch nog in ons land? Zou het net zo'n fiets zijn als die Piet Hein Donner gebruikte om de show te stelen toen hij als formateur bij Koningin Beatrix op bezoek ging?
Grappig trouwens, die Nederlandse folklore. In Frankrijk kennen ze geen kabinetsformatie (en natuurlijk geen koningin). Ze hebben een kiesstelsel dat zeer effectief alle kleine partijtjes uitfiltert en de macht bij de twee kampen laat. Jammer dat jullie er nooit in geslaagd zijn om dit alles naar europees niveau te tillen. Het was toch de schuld van Nederland en Frankrijk die destijds de grondwet verwierpen. Je ziet, opa, ik heb mijn geschiedenislesjes goed geleerd. Naar mijn idee was de toetreding van Libië tot de EU een stapje te ver, maar daar kunnen we nu niets meer aan veranderen. Ik hoop wel dat we Ethiopië nog tegen kunnen houden.
Groetjes aan oma.

18/6/07 14:22  

Een reactie posten

<< Home