dinsdag, november 20, 2007

Le Figaro pikt mijn foto (2)

Zoals ik vorige week meldde, heeft de site van Le Figaro een foto van mijn blog gepikt. Daarop heb ik een aangetekende brief gestuurd naar de hoofdredactie van de krant. Dit is de letterlijke tekst daarvan.

Tot mijn grote verbazing ontdekte ik dat de redactie van de grootste landelijke krant van Frankrijk auteursrechten schendt. Ter illustratie van uw artikel "Eurostar déplace le centre de Londres” heeft een van uw redacteurs een foto gebruikt van mijn blog, zonder mij toestemming te vragen, zonder bronvermelding en zonder betaling.

Bijgevoegd vindt u de rekening voor de publicatie van deze foto, die u kunt voldoen per cheque.


Niet bijzonder vriendelijk, maar ook niet onbeleefd in mijn ogen. Zojuist werd ik gebeld door de chef van de fotoredactie van Le Figaro. Zij was gechoqueerd door de agressieve toon (violent zei ze) en zei dat Le Figaro nooit auteursrechten schendt. De foto komt namelijk van agentschap Gamma en is gemaakt door een fotograaf van wie ze de naam niet wilde spellen. Alle informatie komt per post mijn kant op.
'Maar heeft u mijn weblog dan bekeken? Ziet u niet dat die foto bij mij vandaan komt', vroeg ik haar. Die moeite had ze niet genomen. 'De foto is van Gamma, meneer. De informatie komt naar u toe.'
'Kunt u mij dan de naam van de fotograaf spellen', vroeg ik.
'Nee, dat doe ik niet.'
'En uw naam?'
'****, dag meneer'
Toen gooide ze de hoorn erop, zonder dat ik iets terug kon zeggen.

Wellicht tijd een advocaat in handen te nemen.

Labels: ,

18 Reactie(s):

Blogger Croque-monsieur schreef...

oui c'est un peu sec pour une lettre en france, c'est vrai, mais ce n'est pas impoli non plus...

20/11/07 19:40  
Blogger vaee schreef...

In Nederland hebben wij Pieter Storms met het programma"Breekijzer".Wordt het ook nog eens op de tv uitgezonden.Hoe bedoel je media? Is daar in Parijs ook niet zo'n programma, daar zullen zij vast en zeker niet blij mee zijn, met die publiciteit!!!

20/11/07 20:17  
Anonymous Anoniem schreef...

Je moet toch iemand hoger in de pikorde te spreken krijgen. Dit meisje had duidelijk een opdracht. ik ga morgen eens uitzoeken wie verantwoordelijk is.
Elz

20/11/07 21:20  
Blogger Simone schreef...

Typisch frans zo'n (violente) reactie. Fransen zijn over het algemeen heel behulpzaam en vriendelijk, maar spreek ze in zakelijk opzicht niet tegen. Dan komt die "heerlijke" franse arrogantie en een dosis temperament naar boven. Tegengas geven en vooral volhouden! Succes.

20/11/07 22:40  
Anonymous Anoniem schreef...

Tja, je brief is wel echt Nederlands recht-voor-zijn-raap. Haar reactie typisch Frans arrogant. De wereld in een notendop.

20/11/07 23:33  
Blogger Remco Reiding schreef...

Tsja, de toon zorgt er natuurlijk wel voor dat ze met hun hakken in het zand gaan staan. Maar ja, als je heel lief was geweest, hadden ze misschien gedacht dat ze makkelijk van je af kunnen komen.

Wat is dat Gamma? Het kan natuurlijk zijn dat Le Figaro slechts afnemer is en dat je dat bureau moet aanpakken. (Ha, leuk, hoop dat Gamma de foto een keer of honderd heeft verkocht...)

Groet uit Moskou,
Remco

21/11/07 08:43  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

21/11/07 09:04  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ik had iets vriendelijker kunnen zijn, maar de ervaring leert me dat je daar in Frankrijk weinig mee opschiet. Bovendien, wanneer ik mijn foto op een vreemde site zie staan, denk ik niet: er zal wel een persbureau zijn dat deze foto onder de naam van een andere fotograaf verkoopt. Dat die fotochef niet eens even de moeite heeft genomen de foto te bekijken op mijn site, schoot bij mij echt in het verkeerde keelgat.
Als zij de foto echt van Gamma hebben (een bekend fotoagentschap in Parijs), dan is het inderdaad nog een stuk schandaliger. Wordt vervolgd.

21/11/07 09:06  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Bij Gamma zeggen ze dat de foto niet van hun is en niet in hun bestanden voorkomt. De fotograaf die de vrouw noemde (maar waarvan ze de naam niet wilde spellen), bestaat in ieder geval en heeft meerdere foto's gemaakt van stations in Londen. Ze checkt het nog eens goed.

21/11/07 10:44  
Blogger Bloem schreef...

Ik zou een aanmaning sturen. Boven de nota gewoon 2de verzoek zetten en dan administratiekosten in rekening brengen..:)

Succes, hoop dat het lukt, en ga zo door met je blog, lees het met plezier!

Groeten!

21/11/07 10:47  
Anonymous Anoniem schreef...

Le Figaro pikt je foto's maar een ander pikt je klanten! Vandaag in De Gelderlander (GPD) een analyse van de hand van Wilko Voordouw van de stakingen in Frankrijk. Moet niet gekker worden!

21/11/07 23:41  
Anonymous Anoniem schreef...

http://www.geencommentaar.nl/index.php/2007/11/22/parijsblog_vs_le_figaro

--PokeyTheCat

22/11/07 13:40  
Anonymous Anoniem schreef...

Waarschijnlijk denken ze dat een buitenlandse correspondent daar geen werk van maakt. Doorzetten dus !

22/11/07 22:52  
Anonymous Anoniem schreef...

Laat alleen dat wijzigen maar eruit, met een argument van verkleinen is wijzigen schopt men je zo onderuit en als het maar klein genoeg is valt het onder citaatrecht

23/11/07 15:22  
Blogger Arnoud Engelfriet schreef...

Er is hier volstrekt geen sprake van een citaat. Hoe groot of klein het plaatje is, doet er niet toe. Het gaat er om of het plaatje wordt gebruikt als onderdeel van een aankondiging, bespreking of kritiek van wat je op het plaatje ziet.

Arnoud

24/11/07 18:37  
Anonymous Anoniem schreef...

het zou toch ook kunnen dat de fotograaf die op die dag foto's moest maken van het station? hij kon gewoon geen mooie foto's vinden, en heeft hij die van u maar gebruikt. makkelijk, snel en welke nederlander leest nou de franse krant? merkent ze toch niet...

26/11/07 07:20  
Blogger Unknown schreef...

Volhouden! zo te zien probeerden ze je te bluffen

groet,
Danny

26/11/07 15:05  
Anonymous Anoniem schreef...

Hou vol! Het enige dat je nodig hebt is doorzettingsvermogen. Hier komen ze niet mee weg.

Wel is te verwachten dat ze met vingerwijzen (naar Gamma) een wirwar zullen proberen te creeren. Juridisch advies is wel een goed idee, of de rechter die uiteindelijk ook door Le figaro zou laten vergoeden weet ik niet.

Misschien ook zorgen dat dit wordt op gepikt op Franse Blogs!

Succes, je staat sterk, en ga zo door met je blog, Ik lees het met plezier!

Groeten!

26/11/07 19:06  

Een reactie posten

<< Home