vrijdag, maart 28, 2008

Het Franse lied: Tiken Jah Fakoly - Africain à Paris


Na de Englishman in New York (Sting), de Jamaican in New York (Shinehead), Venezualan in New York (echt, van King Charbó) en een Italien à Paris (Davide Esposito) is er nu ook Africain à Paris van Tiken Jah Fakoly, een geëngageerde reggaezanger uit Ivoorkust. Mooie clip. Songtekst bij reacties. Waar blijft de Néerlandais à Paris?

Het Franse lied:
Marc Lavoine - Dis-moi que l'amour ne s'arrête pas là * Alfa Rococo - Les jours de pluie (Filles Fragiles) *
Sheila - Bang bang *Bénabar - Le Dîner * Mano Negra - Pas assez de toi / Mala vida * Charlotte Gainsbourg - The songs that we sing * La Rue Kétanou - Des cigales dans la fourmilière * Têtes Raides - Saint-Vincent * Dave - Vanina * Saez - Jeune et con * France Galle - Ella, elle l'a * Louise Attaque - Je t'emmène au vent * Indochine - L'aventurier * Abd Al Malik - Gibraltar * Olivia Ruiz - La femme chocolat * Jean-Michel Jarre - Oxygène * Zebda - Je crois que ça va pas être possible * Johnny Hallyday - Que je t'aime * Les fatals Picards - L'amour à la française * Noir Désir - Le vent nous portera * Alain Souchon - Le baiser * Cali - C'est quand le bonheur ?

Labels: , ,

11 Reactie(s):

Blogger Olivier van Beemen schreef...

Van het album: Africain à Paris (2007)

Africain à Paris

Maman, je pense à toi, je t'écris
Deux, trois étoiles ...
Tu vois, faut pas que tu trembles ici
J'ai un toit et un peu d'argent
On vit là, tous ensemble, on survit
On n'y manque presque de rien
C'est pas l'enfer ni l'paradis
D'être un africain à paris

Oh-oh, la paix en exil
Etranger dans votre ville
je suis africain à Paris x2

Sais-tu qu'ils nous ont promis des places
Mais ces par la voie des airs
Elles ne sont pas en première classe
C'est un oiseau nommé Jean-Pierre
En attendant que l'oiseau s'envole
De mémoire aux doigts de fée
On tournait autour des casseroles
Un soleil au bout de ma vie

Oh-oh, la paix en exil
Etranger dans votre ville
Je suis africain à Paris

Et du dimanche au dimanche aussi
Je ne fais que travaillé
Tu vois j'en ai de la chance ici
J'aurais bientôt mes papiers
Maman, ch'ai que tu as l'habitude
De trop vite être affolée
Surtout n'est pas d'inquiétudes
Si un hôtel à brûler

Oh-oh, la paix en exil
Etranger dans votre ville
Je suis africain à Paris

28/3/08 16:51  
Anonymous Anoniem schreef...

Okay Correspondent, het regent hier en mijn wandelafspraak gaat niet door, dus ik had ff tijd.
Huur jij de studio en n backingbandje? Hier is de tekst, niet noodzakelijkerwijs jouw woorden....
De nieuwe Dave staat op een heet Olivier:-)

Neerlandais a Paris

Ik drink koffie, waar s nutricia?
ik wil dropjes, niet te koop
boerenkool met worst,
dat eet men nie
ik ben een boer in lutetia

oh oh
Het is hopeloos
ik ben nou echt radeloos
ben een neerlandais a Paris
oh oh
k wordt toch nooit fransoos,
tis een dingue quelque chose
ben een neerlandais a paris


Kwil naar ajax niet naar st germain
k heb geen boodschap aan Bruni
liever Binnenhof dan Elysee
k ben een neerlandais a Paris

ohoh...etc

Halfje boerenbruin dat vind je nie
escargots dat dan weer wel
rare drankjes in de brasserie
ben een neerlandais a Paris

enge buitenwijken, soms ruzie
ben mn laptop zo snel kwijt
op de Neude daar gebeurt dat nie
k ben een neerlandais a Paris

28/3/08 18:03  
Blogger Marloes de Koning schreef...

een cover! vind de song nogal tegenvallen. Nee dan Francois

29/3/08 07:54  
Blogger Rene Smit schreef...

Leuke versie. Ik zou trouwens st germain nog even vervangen door péé-es-gee... rijmt ook nog op Elysée

30/3/08 16:52  
Anonymous Anoniem schreef...

Rene, dat is inderdaad veel beter, maarre: ik was al zo blij dat ik uberhaupt een Parijse voetbalclub kon bedenken....
En de grootste fout in de tekst heb je dan nog niet eens opgemerkt, ik koos als Rotterdammer geheel ten onrechte, maar omdat het beter metrumde, niet voor mijn -nou ja mijn- club. Ik hoop dat Olivier dit nog leest voor hij in een studio de tekst gaat inzingen.....

30/3/08 18:34  
Blogger Carl schreef...

Francois, dit is weer een meesterlijke bijdrage. We zouden de titel van deze blog kunnen actualiseren in "Correspondent in Parijs, sidekick in Rotterdam"?

Een kleine suggestie v.w.b. de tekst: als je Ajax nu vervangt door Sparta? Metrumt ook en blijft in R'dam. Dan kan Neude ook worden vervangen door Hofplein?

Wanneer beginnen de audities?

1/4/08 09:50  
Blogger Carl schreef...

Excuus voor het lelijke woord 'Sidekick'. Ik weet er zo geen franse term voor.

1/4/08 09:53  
Anonymous Anoniem schreef...

Carl, het is allemaal veel te veel eer voor mij als mede-vuller van de reactieblokjes. Als de Correspondent de echte Kuifje is, ben ik toch hooguit het wat onnodig keffende hondje Bobby. Je tekst-verbeteringen zijn aanzienlijk, ik zal een 2.0 -versie van de tekst nog ns neerzetten hier. Overigens: de audities zijn al geweest, sterker nog, as we speak zit de Correspondent in een kleine opnamestudio in Parijs, vlakbij Nation, om dit nummer in te zingen. Ik hoop niet dat ik een verrassing verklap maar hij zal vandaag nog proberen een link naar de MP3 te maken (vervelend genoeg bleek bij het testen dat deze blog geen audiofiles accepteert). Olivier zei niet zo goed te kunnen zingen maar mijn aanbod om via een bekende een studio te regelen kon hij niet afslaan. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

1/4/08 13:13  
Blogger Rene Smit schreef...

1 april? :) Ik zal eens een balletje opgooien op het nlborrel.fr prikbord

3/4/08 00:26  
Anonymous Anoniem schreef...

Rene, jij mag nooit meer raden:-) Het leek mij een heel goed idee om de tekst, met ingezonden verbeteringen van de andere bloglezers, te gebruiken voor de eerste hit-mp3 van de Correspondent. Maar helaas, hij is waarschijnlijk toch teveel serieus journalist voor zulke frivoliteiten. En nu maar hopen dat op zn minst iemand op het grote wereldweb één seconde heeft gedacht dat het waar zou kunnen zijn....

3/4/08 12:43  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Hoewel ik een mailtje naar François heb gestuurd waarin ik mijn bewondering voor deze fraaie versie heb uitgesproken, heb ik publiekelijk nog helemaal niet van me laten horen. Ik ben zeer onder de indruk en het lijkt me super om er een clipje van te maken.
Er zijn echter twee problemen.
1. Ik kan niet zingen. Nee, dat is geen valse bescheidenheid, ik kan gewoon echt niet zingen.
2. Het is enorm tijdrovend.
Maar ja, het is wel erg leuk. Misschien een mooi project om een vakantiedag in te steken.

3/4/08 12:52  

Een reactie posten

<< Home