vrijdag, juni 06, 2008

Twee wijnglazen, waarvan één met barst: check

Een voornaam heeft Madame Aïach niet. Je noemt haar Madame Aïach en zo noemt ze zichzelf ook. Madame Aïach is altijd bruin, ook midden in de winter. Ze is een beetje gezet (laat het haar maar niet horen) en draagt altijd een dikke laag lippenstift.
Madame Aïach was tot maandag mijn huisbazin. Ze woont in een goede voorstad buiten Parijs met haar man, Monsieur Aïach, ook altijd bruin. Volgens de telefoongids is hij chirurg. Zijn voorkomen doet vermoeden dat hij een plastische is, of zoals de Fransen dat veel mooier zeggen: een ‘chirurgien esthétique’.
Nabij het drukke plein Place de la Nation in Parijs bezitten Monsieur en Madame Aïach enkele appartementen, waarvan ik er een bewoonde. Tot maandag dus. Toen ging ik eruit omdat een samenwoonpoging met mijn vriendin niet geheel volgens plan was verlopen. Ex-vriendin (trouw kijker van Sex and the City) is naar een minnaar in Londen en het appartement is voor mij alleen te duur: daar komt het in het kort op neer.
Het verlaten van een appartement is geen sinecure. Niet omdat ik me in de vijf maanden die ik er woonde nu bijzonder ben gaan hechten aan de plek, maar meer vanwege de plichtplegingen die het met zich mee brengt. Uiteraard een fikse schoonmaakbeurt maar bovenal: de inventaris.
Mijn ex-appartement was gemeubileerd. En dan heb ik het niet over een woning met een bed, een tafel en een koelkast (die waren er ook), maar over een lijst van tien pagina’s met meubels, prullaria en tierelantijntjes die Madame Aïach in haar eigen woning niet meer nodig had.
Fransen hebben een vervelende eigenschap (eentje?, hoor ik de cynici onder u denken): ze zijn verschrikkelijk wantrouwig. Ik zou hier wel een vertoog kunnen houden welke oorzaken (sociale wetgeving, verloren oorlogen of gewoon Napoleon) daaraan mogelijk ten grondslag liggen, maar dat voert wat ver. Neemt u maar aan van iemand die bijna zes jaar in Parijs woont: Fransen zijn achterdochtig.
Daarom moet alles vastgelegd worden, liefst met zoveel mogelijk papier en met stempels. Zo ook de lijst met huisraad van Madame Aïach. Haar dochter, ‘die computers begrijpt’, heeft ze ingezet om alles uit te tikken. Het arme kind.
Enkele hoogtepunten:
-1 glazen muurkastje voorzien van spiegel met daarin 4 tinnen personages, 6 kleine steentjes, 3 olifantjes van keramiek en 1 mandje
- 2 wijnglazen van het merk FLY, waarvan 1 met barst
- 1 yoghurtmaker van SEB met 8 potjes
Madame Aïach is de ochtend van de inventaris een uur te laat, net als de vier keer die ik haar eerder ontmoette. ,,Oh, die files op weg naar Parijs”, klaagt ze steevast. Ik zeg niet dat die er iedere keer opnieuw staan en dat ze een uur eerder weg zou kunnen gaan. ,,Die vervelende files inderdaad”, zeg ik.
Vier uur lang vinken Madame Aïach en ik af of alles er nog is en in welke staat het verkeert. Zo blijkt een voormalig gordijn dat inmiddels dienstdoet als bankbedekking een kleine vlek te hebben. En dus voegen we allebei op onze lijst de woorden ‘bevlekt, schoon te maken’ toe.
Op mijn kosten uiteraard. Inzet van de hele procedure is namelijk: hoeveel van mijn borg van 2400 euro zie ik terug?
Madame Aïach heeft bovendien haar schoonmaakster meegenomen, Odette. Zoals Madame Aïach geen voornaam heeft, heeft Odette geen achternaam. Wel wordt ze met ‘u’ aangesproken.
Hoewel ik best trots ben op mijn eigen schoonmaakactie, slaagt Odette erin het appartement nog iets grondiger schoon te maken. Madame Aïach tegen mij: ,,Dat gebeurt op uw kosten.”
,,Ah, maar dan zijn de kosten van een buitenlandcorrespondent die een uur op u zit te wachten voor uw rekening. Zal ik u mijn uurtarief doorgeven”, suggereer ik. Daar kan Madame Aïach niet om lachen.
Ergens de komende weken zal ze mij een cheque toesturen. Het bedrag daarop is nog een groot raadsel.

Deze column van mij staat vandaag in een deel van de GPD-kranten. Foto: mrwalker.

Labels:

13 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Heb je al een ander onderkomen gevonden?
Dat belooft wat voor mijn vertrek uit Frankrijk eind van het jaar. Ik heb ook zo'n lijst en een enorme borg betaald...

6/6/08 10:59  
Blogger François schreef...

De ex, de madammen Aïach en de Odettes van deze wereld, ze zijn gruwelijk. Maar je gaat er wel enorm lekkere vitriool-stukjes van schrijven:-)

6/6/08 12:10  
Blogger Hazkan schreef...

Tsja, Francois. Het liefst zou ik hem nog meer onheil toewensen omdat ik deze stijl wel waardeer, maar ik heb het idee dat dat niet als zeer sociaal overkomt.

6/6/08 14:26  
Blogger Simone schreef...

Inderdaad niet zo'n leuk bericht maar wel een mooi verhaal van gemaakt.
Ik wens je al het goede toe inclusief een leuke vriendin die wat meer naar jou kijkt dan naar de tv en ook het wijnglas heel houdt. Ondanks mijn toegeschreven hoge positie bij de Ambassade kan ik je helaas niet helpen aan een "Bel Appart". Sterkte en succes!

De Madames en de Colettes herken ik van de campingverblijven.
Bij aankomst ligt er een hele waslijst klaar, die men volgens de Patron absoluut door moet nemen om te controleren of alllles aanwezig is. Van oestermesje tot wcpapierhouder. De laag stof op alle plinten, haren (grr) onder bedden en doodgedrukte muggen op het plafond staan echter nooit op deze lijsten...... Bij vertrek volgt La Controle met een grote C van het chaletje met een kleine c om permissie te krijgen losgelaten te worden.
Met het zweet op mijn voorhoofd meld ik me bij de receptie. Niet vanwege het enorme poetswerk; in vakantietijd besproei ik mezelf consequent met een fikse dosis franse slag, maar die verdomde angst voor de afkeuring...oh la la. Na een zuinig mm mm gehoord te hebben, wordt de "caution" (afdruk creditcard) echter altijd met een grote zwier verscheurd, zodat ik uit mijn lijden verlost wordt, maar wel weer opnieuw aan vakantie toe ben.
Wat doen die Fransen toch met ons...Volgende keer ook maar naar Londen toe??? Mais non. Pas du tout!

6/6/08 15:41  
Blogger Simone schreef...

O ja. Een uur wachten bij de receptie op de patron is ook meer regel dan uitzondering. Terwijl je daar nooit een file voor de slagboom ziet... Zou het wel aan de files liggen, of vindt men het simpelweg tres chic om te laat te komen?
Ik merk dat ik nu ook achterdochtig begin te worden.

6/6/08 15:46  
Blogger François schreef...

Y-man, die arme Correspondent heeft wel weer even genoeg ellende, geloof ik. De Amerikaanse schrijver Armistead Maupin houdt er een aangenaam eenvoudige theorie op na over het leven: geluk bestaat uit de driehoek a good place, a hot job and a hot lover. Waarbij de driehoek doorgaans voor 2/3 bezet is in het echte leven. Ik vrees dat de Correspondent nu even alleen erg leuk werk heeft (dattie ondanks alle gedoe toch nog heel mooi doet ook).
Simone..leuk om je ervaringen te lezen...en soms tussen de regels ook best een tikje vilein:-)

6/6/08 16:03  
Blogger vaee schreef...

Ja mooi sh*t voor je. Kunnen die stokbroden niet een beetje minder arrogant en achterdochtig zijn. Zo maak je geen vrienden. Wat doen wij verkeert, dat wij daar moeten huren en hun verhuren. Enne die madam Aïach kan beter een tijdje in de banlieu gaan werken, als zij zo graag alles op orde wil hebben.
Correspondent succes met het zoeken kan je helaas niet helpen. Maar dat zal vast wel goed komen.

6/6/08 20:06  
Blogger Unknown schreef...

Ik zoek ook een nieuw onderkomen in Parijs! Ik zal een jaar in Parijs verblijven i.v.m. stages. Al gedacht aan colocation?

8/6/08 17:20  
Anonymous Anoniem schreef...

Kim, je bent me weer te snel af!

8/6/08 17:36  
Anonymous Anoniem schreef...

Gezelliger kan het haast niet worden. Of bestaat er ook nog zoiets als tri-location? Wanneer zijn de audities?

8/6/08 23:20  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Dank voor de aardige opmerkingen, complimenten en coloc-aanbiedingen!

11/6/08 10:42  
Anonymous Anoniem schreef...

Fransen achterdochtig?
Huur maar eens een flatje in België!!

11/6/08 10:44  
Anonymous Anoniem schreef...

Die ex-vriendin van jou is vast een lekker gek spontaan wijf.

11/6/08 20:27  

Een reactie posten

<< Home