donderdag, februari 26, 2009

Wie is uw favoriete Française of Fransman?

PhotobucketAbbé Pierre (1912-2007) was volgens zijn landgenoten de laatste jaren van zijn leven steevast populairste Fransman. Doden mogen echter niet meedoen. Wie kiezen de lezers van Parijsblog? Foto: Oriol Llado

Een nieuwe poll. In de rechterzijbalk kunt u stemmen en bij de reacties kunt u uw keuze toelichten. Het gaat er iets minder democratisch aan toe dan bij de lelijke plekjes. De genomineerden liggen dit maal vast. In de toelichting staat het u uiteraard vrij te vertellen wie u waarom mist. De genomineerden zijn:
  • Carla Bruni - zangeres, ex-mannequin, presidentsvrouw
  • Catherine Deneuve - actrice
  • Gérard Depardieu - acteur
  • Johnny Hallyday - zanger
  • Bernard Kouchner - minister van BuZa, oprichter Artsen zonder Grenzen
  • Ségolène Royal - verliezend presidentskandidate
  • Nicolas Sarkozy - president
  • Audrey Tautou - Amélie Poulain
  • Simone Veil - ex-minister, legaliseerde abortus
  • Zinedine Zidane - ex-voetballer

Labels:

15 Reactie(s):

Blogger François schreef...

Het is een boeiend rijtje, waarvan ik benieuwd ben hoe het is samengesteld. Het zijn nogal onvergelijkbare grootheden. Johny Hallyday, laat u er door mij niet van weerhouden op hem te stemmen maar kijk één keer naar een klassieke Johny-persiflage van Laurent Gerra en je weet genoeg. Audrey Tautou, leuk&lief maar het blijft onvergeeflijk dat ze de tuinkabouter van haar vader op reis stuurde en de buurman zijn portie tv-voetbal onthield door met de antenne te prutsen.
Van Carla Bruni vind ik ook wat maar wat ik vind is niet iets dat je over een presidentsvrouw zegt. Julien Clerc zou om allerlei redenen in het rijtje horen, maar hij staat er niet in. Gainsbourg, had ook gekund.
Maar wie er ook in de lijst staan, er kan maar één kandidate de winnares zijn: Catherine Deneuve. Denk aan Les parapluies de Cherbourg, denk aan Belle de jour, kijk naar het verbijsterende Indochine, vergeet Huit femmes niet en probeer ergens haar nieuwste Je veux voir (men leze mijn klog) te zien. Herinner je hoe ze als de absolute koningin van de Franse cinema vroeger naast Jack Lang bij de uitreiking van de Cesars zat. Tijdloos mooi, interessant en altijd netjes in de kleren van sjieke ontwerpers en met haar eigen parfum van Chanel. Kortom, Catherine Deneuve is niet alleen kandidate, ze is de absolute winnares van het lijstje van de Correspondent.
U snapt dat ik op dit punt geen tegenspraak duld, maar ben toch benieuwd naar kandidaten en motivaties van de andere lezers van dit blog.

26/2/09 23:00  
Blogger Guuzbourg schreef...

Serge Gainsbourg is niet genomineerd omdat...?

27/2/09 10:45  
Blogger Unknown schreef...

... hij dood is?

27/2/09 10:49  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Mooi, dat zelfregulerende. Helaas, deze poll gaat over levende Fransen. In een volgende poll zal ik naar uw favoriete dode Fransman vragen en Napoleon, Clovis en Serge Gainsbourg nomineren. En wellicht Abbé Pierre.

27/2/09 10:58  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Ik ben inmiddels op twee belangrijke omissies gewezen. Waarom ontbreekt Jérôme Kerviel en nog belangrijker: Jean Mineur. Grove inschattingsfouten, dat geef ik direct, nee, ruiterlijk, toe. Volgende keer dus weer inspraak.

27/2/09 11:52  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Het vurige pleidooi voor Catherine Deneuve lijkt zijn uitwerking intussen niet te missen.

27/2/09 11:53  
Blogger François schreef...

Sja, die Kerviel zat gisteravond nog als vraag in een tv-kwis. Of je met zijn 'onhandige' gedoe met de miljarden in dit rijtje hoort weet ik even niet. Maar als Astrid Joosten je in een vraag behandelt, heb je in elk geval niet voor niks geleefd.
Jean Mineur, nooit geweten dat het een belangwekkende Fransman is. Ik zie een beeld voor me van een mannetje op een glijbaan op het bioscoopscherm, waarna onvermijdelijk de Bacardi-commercial verschijnt of iets over erotiek en een magnum. IJs, that is.
Sowieso allemaal niet in staat zelfs maar de schaduw te vullen van Cahterine. Stemt allen!

27/2/09 12:04  
Blogger emile schreef...

Hij staat er niet bij, maar ik nomineer hem toch: Olivier Besancenot. Waarom? Mijn wereld is een stuk vrolijker sinds ik die malloot met z'n olijke kop dagelijks zijn trotskistische geneuzel hoor verkondigen. Deneuve is weliswaar Goddelijk, Kouchner absoluut een held, maar Besancenot is echt zonder zelfs maar een schaduw van een gelijke op deze aardkloot. Mijn natte droom op gebied van TV-vermaak is dan ook een avondje debat tussen hem en Geert Wilders. Heb nú al tranen in m'n ogen van het lachen... of was het nou huilen? Ik weet het niet meer, raak volledig van streek bij de gedachte alleen al...

27/2/09 20:02  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik zie uuh, dat uuh Audrey uuh Tatou uuh (zie filmpje -hier-) nu de meeste uuh stemmen heeft, quoi. Gevolgd door Mme Deneuve -klik-.

Teveel testosteron-stemmers-op-middelbare-leeftijd? Deze vieux c*n stemt gewoon op Johnny. Old rockers never die!

28/2/09 17:32  
Blogger Simone schreef...

Ik mis Benoîte Groult auteur van Les vaisseaux du coeur (Zout op mijn huid) en La touche étoile( Uit liefde voor het leven)
Ook was ik graag Jean-Jacques Goldman tegengekomen in de top tien.
Wat nu...ga ik met Carl mee en geef ik mijn stem aan J. Hallyday of ga ik voor de fluisterende C. Bruni.
Stel je voor: Sarkozy blogt in en ziet dat zijn lief 0 stemmen heeft gekregen... Ik ben bang dat zijn machtige hand zover reikt dat het einde van Olivier zijn carrière dan snel in zicht zal komen. Kan natuurlijk altijd nog krantenjongen worden, maar dan wel in nl en niet in dat gevaarlijke Parijs. En dan net nu de mooie verhalen als een TGV voorbij snellen. Het zou zo zonde zijn.

28/2/09 22:43  
Blogger François schreef...

Carl! Als mens, mede-vakjesvuller en collega-blogger (meer kwalitatief dan kwantitatief:-) heb ik je hoog zitten, maar met je testosteron-commentaar heb je me gruwelijk beledigd. Mijn Hoogstaande Keuze heeft niks met dat soort zaken te maken. En om dan een zingend testosteron-kanon te nomineren gaat wel errug ver. Wel knap dat je een nogal k***g filmpje van La Deneuve hebt gevonden. Ik zet er even een alternatiefje naast.
We kijken even naar de beelden...
http://www.youtube.com/watch?v=lYNt2yZxxEA

En dat zelfs Simone naar een stem op de ex-belg neigt is ronduit Dramatisch. Op basis van haar analyse zou ik bijna alsnog Bruni steunen (iets zegt me dat de Correspondent met twee zware fietstassen vol France-Soir op de Rue de Vaugirard géén goed idee is). Moge de beste kandidaat winnen en dat is natuurlijk La Deneuve. Maar dat lijkt me evident.

1/3/09 07:42  
Anonymous Anoniem schreef...

Het laatste dat ik zou willen of zelfs durven is mijn hooggewaardeerde medeblogger le Grand François beledigen!! Zèlfs wanneer hij vanaf de eerste bijdrage zijn volledige gewicht in de schaal legt om een democratisch proces te manipuleren, of toch minimaal zeer te sturen.

Met mijn testosteron-opmerking had ik jou niet persoonlijk voor ogen, François, wees daarvan overtuigd. Desalniettemin bij deze mijn oprechte verontschuldiging voor het feit dat ik blijkbaar de suggestie heb gewekt dat jouw keuze voor La Deneuve door je hormonen is bepaald of zelfs maar beïnvloed! Als kunstminner en -kenner-bij-uitstek zul jij je oordeel ongetwijfeld baseren op een breed scala aan zorgvuldig en met veel liefde en toewijding verzamelde feiten, weetjes en serieuze documentatie. Geloof me, ik heb daar nooit ook maar enig moment aan getwijfeld! Op dit punt ben ik geen partij, dat realiseer ik me terdege. Maar desondanks verzet ik me tegen jouw stemadvies.

Voordat ik daarop doorga wil ik even afstand nemen. Want eigenlijk laten we ons vanaf het begin al op het verkeerde been zetten door Onze Correspondent, die vlotjes, net voordat hij naar Nederland afreist om als een ideale zoon zijn moeders zestigste verjaardag te vieren, even wat kandidaten selecteerd waaruit we mogen kiezen. Daar begint de ellende, want O.C. heeft blijkbaar op voorhand al bepaald dat onze favoriete Française of Fansman uit de wereld van de kunst of politiek moet komen, tenzij hij Zinedine Zidane heet en iets leuks doet met een balletje (let op de juiste klemtoon, François, anders moet-ie een tutuutje aan).

Terug naar het onderwerp en op zoek naar nuance. Ik ben van mening dat we ons niet moeten laten verleiden om één favoriete Française of Fransman te kiezen, daarmee zouden we de anderen te kort doen. Het rijtje biedt ruimte voor meerdere categoriën, zoals: je favoriete acteur of actrice, zanger, zangeres, president, Italiaanse, verliezer, kopstoter etc. Vult u zelf maar aan.
Ik denk dat we er dan wel uitkomen. En om aan François' vurige wens tegemoet te komen stel ik voor mevrouw Deneuve een bijzondere titel voor, wetende dat ze maar een paar jaartjes ouder is dan de moeder van Onze Correspondent: Frankrijks ideale schoonmoeder!

En dan hoef je nog niet eens een foto van haar dochter Chiara te hebben gezien! Of spelen mijn hormonen nu op?

1/3/09 10:39  
Blogger François schreef...

Tering, wat een lekker wijf is die Chiara, is die al eens gevraagd als centerfold? En kan ze niet alsnog in het keuzelijstje?
Geintje.
Carl, je reactie op mijn gebrom is geweldig! Maar laat ik voor ik verder ga eerst even een ommissie goed maken: Moeder van de Correspondent, áls u dit blog wel eens leest en toevallig dit stukje ook, dan: van harte proficiat met die mooie leeftijd een klein tikje boven de 50 die u een dezer dagen gaat bereiken! Dat we hier al die onzin kunnen intypen hebben we in a way natuurlijk aan u te danken. We hopen dat de Correspondent een brave, oppassende zoon is (we denken eerlijk gezegd van wel al moet hij wel wat beter opletten in het verkeer) en dattie uw verjaardag en moederdag nooit vergeet enzo. En als u het al niet deed: maak vooral reclame voor parijsblog in de kringen waarin u verkeert. Zo langs uw neus weg zeggen: 'mijn zoon heeft een vet blog, moet je ns naar kijken, is cool', dat is scoren hoor bij de vrienden, kennissen en familie.

Enfin Carl, ik voel me helemaal gerehabiliteerd met je apologie (sinds mijn editor op kantoor, een werkstudent, is afgestudeerd op apologieen weet ik er alles van). Dat je mijn mateloze arrogantie zo fijnzinnig fileert is een pijnlijk hoogtepunt in je verhaal:-)
Helaas schop je onbedoeld je nuancering onderuit door je suggestie om La Deneuve tot Frankrijks ideale schoonmoeder te bombarderen. De Koningin van de cinema, winnares van 2 Césars en een Zilveren Beer met zo'n sufkutterige titel opzadelen, dat gaat vér. We gaan die Johny waar jij voor stemt toch ook niet tot Frankrijks beste Brullende Bouwvakker bombarderen (pun wel, alliteratie not intended).
De lachende derde is natuurlijk de Correspondent die merkt dat zijn lijstje tot veel bezoek aan parijsblog en veel discussie aanleiding geeft. Hoewel ik het ook twijfelachtig vind dat heel veel mensen er niet op staan (Daniel Auteuil, die sinds 1958 in élke Franse film zit, Michel Legrand voor de lekkerste liedjes ooit, Michel Drucker voor de gezelligste kletsmeier op de tv, Yves Montand voor alleen al Bicyclette, het meest sjansjonnerige sjansjonnetje ever, - o shit die is dood, dus telt niet, Amanda Lear voor het zijn van een fenomeen, Jeanne Moreau voor de overtuigende rol van onderkoningin van de Franse cinema etc etc.).
Het wordt afwachten hoe lang deze poll gaat lopen en wie uiteindelijk gaat winnen. Ik neem aan Zidane:-).

1/3/09 17:25  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Zizou heeft even wat vriendjes ingeschakeld in zijn wijk La Castellane in Marseille, zo lijkt het. Alleen Audrey Tautou kan hem enigszins bijbenen. Sarko, Depardieu en Deneuve zijn subtop. Over de selectie: die is gebaseerd op eigen veronderstellingen, Franse lijstjes en een zekere willekeur.

4/3/09 18:46  
Blogger Olivier van Beemen schreef...

Reglement: bij honderd uitgebrachte stemmen roep ik een winnaar uit, die tenminste vijf stemmen meer moet hebben dan de nummer twee. Is dat niet het geval, dan gaan we net zo lang door tot het verschil er wel is. Factor van willekeur (altijd belangrijk te hebben) is dat het gaat om momenten dat ik de resultaten check. Ik heb geen automatische update via mail ofzo. Voorlopig lijkt Zizou keihard op de overwinning af te stoten en kan alleen een magische eindsprint van Amélie hem daar nog van af houden. Maar met Sarko weet je het natuurlijk nooit. Die had iedereen afgeschreven toen hij in 1995 op het verkeerde presidentiële paard gegokt had (Balladur ipv Chirac) en zie hem nu eens schitteren op de wereldtonelen. Simone Veil mag wel wat meer puntjes krijgen vind ik. Misschien moet ik eens een mooi verhaal over haar schrijven.

6/3/09 12:01  

Een reactie posten

<< Home