donderdag, november 29, 2007

Uw correspondent beroofd en in elkaar geslagen in banlieue

Het plein waar het onheil zich eind van de middag afspeelde. Deze foto nam ik ruim anderhalf jaar geleden, toen ik al eens uitgebreid verslag deed vanuit La Grande Borne in Grigny. Op dat moment stond een auto in brand in een overdekte parkeergarage.

Slecht nieuws uit Parijs. Ik ben eind van de middag in elkaar geslagen en beroofd van mijn fototoestel en laptop in de voorstad Grigny, ten zuiden van Parijs. Vier of vijf jongens dachten dat ik ze fotografeerde en zeiden dat ik een politieagent was.
Dat was in hun ogen een geldig excuus me een trappenhuis binnen te duwen, waar ze me begonnen te slaan en daarna op mijn hoofd intrapten. Ik dacht even dat ik er geweest was. Toen ze mijn portemonnee, computer en fototoestel hadden, kon ik er vandoor glippen en de bibliotheek binnen vluchten.
Wonder boven wonder heb ik niet meer dan een paar schrammetjes opgelopen. Een uitgebreider verslag leest u hier.

Labels: ,

33 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Oef! Dat is schrikken! volgens mij moet je heel blij zijn dat het bij schrammetjes en materiele schade is gebleven. Sterkte Olivier. Ik zou een borrel inschenken.

29/11/07 23:31  
Blogger Croque-monsieur schreef...

Je ne suis pas surpris du tout. D'abord parce que j'ai grandi en banlieue et sais à quel point la violence et le vol font partie du quotidien (j'y ai laissé pas mal de walkmans à l'époque), mais aussi parce que les étrangers ne mesurent pas toujours le danger.
Les Pays-Bas sont un pays relativement sûr, et ce n'est pas facile d'évaluer le danger quand on n'y est pas habitué.
Ceci dit, j'envoie mes réconforts électroniques à Olivier tant je sais à quel point une telle expérience peut être traumatisante...

30/11/07 02:38  
Blogger Rene Smit schreef...

Sterkte!

30/11/07 03:19  
Anonymous Anoniem schreef...

We lazen het zojuist in de krant en schrokken ons rot! Gelukkig ben je er fysiek goed afgekomen. Laat je niet kisten. Sterkte en pas goed op jezelf!

30/11/07 07:24  
Anonymous Anoniem schreef...

Jongen wat een ellende! Doe je je werk en dan gebeurt dit. Reken op mijn medeleven en steun. Ik hoop dat de schrammen genezen maar vooral dat de schrik snel uit je lijf is. En ook wel dat het je blijft lukken niet al te cynisch te worden over de banlieutards die dit soort waanzin uithalen.
En dan ook: hoop dat je verzekerd bent en dat je snel je spullen terug hebt of het geld. En anders gaan we je helpen.
Heel veel sterkte!

30/11/07 09:02  
Anonymous Anoniem schreef...

Olivier, ook als correspondent van de Midi Libre kom ik soms in benarde situaties terecht. Gelukkig is het tot nu toe altijd goed afgelopen. Jij had gisteren minder geluk. Ik hoop dat je er snel weer bovenop komt en je niet laat kisten en gewoon je werk blijft doen, ook al balanceer jezelf daarbij letterlijk soms op het randje... Courage mon cher collegue!

30/11/07 09:48  
Anonymous Anoniem schreef...

Klote zeg, sterkte man!

Gr. Wessel

30/11/07 09:59  
Anonymous Anoniem schreef...

godverdomme, kutkoters
sterkte olivier. Doe even rustig aan inderdaad, neem je tijd..

--Victor/Pokey

30/11/07 10:49  
Anonymous Anoniem schreef...

Ay Olivier! Ik hoop dat het weer wat beter gaat en je van de schrik bekomen bent. Laat me weten of de GPD je ruimhartig een nieuwe camera en laptop bezorgt. Zo nee dan organiseer ik een aktie.
Un abrazo Rop, Madrid

30/11/07 10:51  
Blogger Tim schreef...

sterkte Oli!
En ook al zijn dit een paar schrammen, kan begrijpen dat het een enerverende ervaring is.

30/11/07 10:57  
Anonymous Anoniem schreef...

Sterkte Olivier! Laat je niet kisten door een paar klootzakjes!

En je staat op geenstijl.nl dus binnenkort zullen de Wilders-fanaten hier ook wel komen.

30/11/07 11:16  
Anonymous Anoniem schreef...

Ze dachten dat ik het was, de enige echte Wim Heitinga

30/11/07 11:16  
Anonymous Anoniem schreef...

Sterkte toegewenst vanaf GeenCommentaar! Ik hoop dat je er ook zonder al te veel geestelijk leed vanaf komt. Keep up the good work.

30/11/07 11:18  
Blogger Mark schreef...

Spijtig dit te horen, een voordeel je blog staat op geenstijl, dus dat betekend flink wat hits:)
Sterkte met je werk en nog bedankt voor vandeweek. Mark Scholten (SVJ utrecht)

30/11/07 11:22  
Anonymous Anoniem schreef...

Tja, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Zweden, Finland, België, ons eigen kleine Holland...eigenlijk overal in Europa zie je deze verrijking van onze Westerse cultuur.

30/11/07 11:29  
Anonymous Anoniem schreef...

Dag,
zit zelf in Parijs, maar wist nog niet van je blog. Nu dankzij Geenstijl ontdekt.
Veel sterkte; zeer onaangename ervaring; hoop dat je je snel beter voelt. Sterkte.

30/11/07 11:43  
Anonymous Anoniem schreef...

Sterkte, Olivier.

30/11/07 12:12  
Anonymous Anoniem schreef...

Putain Olivier,

C'est encroyable quoi? Mais alors, c'est Paris...Parisienne Tete De Chien.

Bonne chance avec ta tete cassé ;)

En laat meer weten over hoe het gaat in Parijs! Ben benieuwd!

Ciao,

Anne

30/11/07 12:34  
Anonymous Anoniem schreef...

Je blog lezend de laatste tijd, was ik blij, dat ik niet als correspondent naar de gevaarlijke buurten hoef. En nu is dus gebeurd met je waar ik (wijs geworden door eigen ervaringen) tegenwoordig steeds banger voor wordt, zonder extreem te willen denken. Maar je kunt er niet omheen: deze types schrikken nergens voor terug als ze denken dat je van de tegenpartij bent. Wees alsjeblieft voorzichtig.

30/11/07 12:40  
Blogger Marloes de Koning schreef...

Veel sterkte! Ik ben blij dat je er niets ernstigers aan over hebt gehouden. x van je collega in Belgrado.

30/11/07 13:06  
Anonymous Anoniem schreef...

Provoceren is niet goed

30/11/07 14:03  
Anonymous Anoniem schreef...

Tja algerijntjes he?

30/11/07 14:05  
Anonymous Anoniem schreef...

zwaar mishandeld en dan maar een paar schrammen, wat klopt er niet?

30/11/07 14:49  
Blogger Unknown schreef...

Damn man, das echt heel klote. Veel succes met bijkomen en laat je er niet door kisten.

30/11/07 14:56  
Anonymous Anoniem schreef...

het begint verdacht veel op Frankrijkforum te lijken of de entre bavards afdeling bij Pim Snavelaar.
Ik elkaar geschopt en dan alleen maar schrammetjes ? Lijkt mij sterk. Zeker last van een Manon Thomas Syndroom, ga je volgende week geld voor de foto's vragen ?
Paul Kasteel

30/11/07 16:36  
Blogger Remco Reiding schreef...

Wat een narigheid! Sterkte, Olivier!

Het maakt doorgaans indruk als je voor het eerst aan den lijve ervaart hoe kwetsbaar je als verslaggever bent. Des te knapper als je dat onderkoeld kunt opschrijven.

Een borrel is geen slecht idee en apparatuur laten vergoeden evenmin. En de morele schade? Nou ja, je maar denken dat je in elk geval in goed gezelschap verkeert. ;-)

30/11/07 17:00  
Anonymous Anoniem schreef...

Ach kijk, paul luchtkasteel komt ook weer vitrioolzeiken.

30/11/07 18:32  
Anonymous Anoniem schreef...

Gut gut, hoe naïef kun je wezen om een paar dagen na de laatste rellen als blonde toerist met fototoestel en laptop 'ns gezellig Gringy in te lopen... De Franse banlieues zijn nou eenmaal geen Bijlmer. Mazzel dat je er met wat schrammen vanaf bent gekomen!

30/11/07 20:09  
Blogger vaee schreef...

Hallo Olivier, ben blij dat je lichamelijk nog zo goed vanaf bent gekomen. Schrammen en builen, nu maar te hopen dat je er van binnen geen littekens aan overhoud. Hoe noemen ze dit beroepsrisico? Ik denk dat ieder ander die daar op dat moment had gelopen de sjaak had kunnen zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het een prettige ervaring is geweest, verre van dat.
Wens je sterkte en wijsheid toe als je van plan bent, om daar weer eens een verhaal uit die buurten te schrijven. Sterkte en kijk goed uit.

30/11/07 20:16  
Anonymous Anoniem schreef...

Lange blonde Hollander op een fietsje in de Banlieue....
Ik zeg maar niks. Hoop dat het bij blauwe plekken is gebleven. Maar verre van leuk. Je hebt wel de Telegraaf gehaald (wat ik net al abusievelijk in de verkeerde topic aanhaalde)
Overigens ben ik van mening dat ...herstel...erg nieuwsgierig naar de alias van en e Paul Kasteel.

30/11/07 20:43  
Anonymous Anoniem schreef...

Europe Awake

De multiculti droom van links is een nachtmerrie gewordem van islamofascisme. Jammer dat je geen blaffer bij je had dan had je die berberschaapjes kunnen vullen

30/11/07 20:46  
Blogger Simone schreef...

Hallo Olivier, heel naar om te lezen wat jou is overkomen. Ik ben er wel even stil van.
Probeer je je berichtgeving met zoveel enthousiasme en gedrevenheid te doen, en dan gebeurt dit.
Ik hoop dat je helemaal zal herstellen, zowel lichamelijk als geestelijk. Veel sterkte en wees voorzichtig!!!

30/11/07 23:12  
Blogger Jelle Brandt Corstius schreef...

Eikels. Mooi verslag. Zet em op.

Groet uit Moskou van broertje van Aaf

30/11/07 23:48  

Een reactie posten

<< Home