zaterdag, november 24, 2007

Le Figaro pikt mijn foto (3)

Fotoagentschap Gamma heeft de foto van mijn weblog die Le Figaro zonder toestemming, betaling en brondvermelding publiceerde, niet in zijn bestand. Dat heeft een medewerker van het fotoagentschap mij bevestigd, alsook een Nederlandse fotograaf die toegang tot het systeem heeft. Het lijkt me vrij zeker dat de schuld van de copyrightschending bij Le Figaro ligt.
De chef fotoredactie van Frankrijks grootste landelijke krant (overigens niet 's lands grootste krant, dat is Ouest-France) die dinsdagavond vrij fel naar mij uitviel, zou me per post de bewijzen opsturen dat de foto gemaakt is door een Britse fotograaf van het Britse Camera Press, dat samenwerkt met de Fransen van Gamma.
Hoewel de post een dagje gestaakt heeft, heb ik vier dagen later nog steeds niets ontvangen. Ik stuur maandag een nieuwe rekening op, met een begeleidende brief waarin ik scherper formuleer welke rechten zij geschonden hebben. Bovendien breng ik 100 euro extra 'administratiekosten' in rekening.
Een lezer van Webwereld (JerOen op 23/11 om 16:28) wijst me op het Van Dale/Romme-arrest. Volgens hem gaat het om 'een foto van een openbare plaats' zonder 'persoonlijk stempel van de maker', waarop geen copyright berust. Interessante kwestie, maar ik denk (en hoop) dat de volgende reageerder, Albert, gelijk heeft.
'Daar is in dit geval wel sprake van. Foto's zijn heel vaak in een openbare plaats. Dat heeft dus geen enkele invloed op de copyright. Alleen al de keuze van positie, de omgevingsinvloeden als het weer, het exacte tijdsmoment en de exacte situatie op de foto vormen het persoonlijke stempel van de maker van de foto,' schrijft hij. Het arrest geldt volgens hem voor foto's van foto's of schilderijen, die vrijwel exacte replica's zijn van het originele werk.

Zie ook: Webwereld, De Nieuwe Reporter, Geen Commentaar en Travailleurs du Web

Labels: , ,

9 Reactie(s):

Blogger Simone schreef...

Zomaar even een vraag. Waarom niet eerst een persoonlijk onderhoud aanvragen met de persoon in kwestie, alvorens de knuppel in het hoenderhok te werpen? Kan je altijd nog het kantoor "bezetten" als je overredingskracht niet helpt. Je loopt enigszins het risico dat men zal doen alsof je kennis van de Franse taal in woord, zo incroyable slecht is en men je ineens niet meer verstaant, maar het is wel het proberen waard.
Mocht dit niet baten, dan kom je bij en eventueel toekomstige sollicatiegesprek natuurlijk niet verder dan de draaideur....

24/11/07 18:42  
Anonymous Anoniem schreef...

Dus het komt nu tot een climax? Ik hoop dat het lukt!

Btw Is er geen vakbond waar je dit soort vragen aan kan voorleggen?

Simone: Volgens mij is een persoonlijk onderhoud al geweest doormiddel van een telefoongesprek en brieven. En zo te lezen is de krant niet echt meewerkend, en ik vraag me af of je na dit 'conflict' nog wil werken voor zo'n krant...

Succes nog!

Groeten Wessel

27/11/07 11:29  
Anonymous Anoniem schreef...

Je zegt "scherper formuleren". Dat is op twee manieren uit te leggen:
1) vijandiger/afstandelijker
2) in meer detail.

Als je 2 bedoelt, goed plan. je argumenten kan je sterk, duidelijk, resoluut en waterdicht formuleren.

Maar ik zou wel een prettige toon vasthouden. Bij wijze van spreken "met vriendelijke groeten" eindigen.

Gevolg is dat lezing van die brief niet leidt tot de afleidende gedachte "wat een vervelende vent" maar juist: "Ok, hij zegt het wel aardig. Nu de inhoud...".

Als je ze overstag zijn gegaan, (en dat gaan ze), kan je in een later stadium je diensten aanbieden, wat dan ben je "die fotograaf die en eigelijk wel gelijk had en doorstatend is"...

29/11/07 12:13  
Anonymous Anoniem schreef...

heeft iemand mijn moeder gezien?
ik wil graag weten hoe laat we eten vanavond.
kusjes Wim

30/11/07 11:15  
Anonymous Anoniem schreef...

@wim
Ik heb haar net een beurt gegeven op de wallen. Ze vertelde me dat de aardappels om 5 uur worden afgegoten...

30/11/07 11:41  
Anonymous Anoniem schreef...

Ik kreeg net een bericht dat mijn naam vals gebruikt wordt in deze comments. Ik zal hier stappen tegen moeten ondernemen.

Dat van mijn moeder klopt overigens wel.

30/11/07 11:55  
Anonymous Anoniem schreef...

Kan je moeder mij even bellen Wim, ik moet nog met haar afrekenen over de maand November.

30/11/07 12:12  
Anonymous Anoniem schreef...

Mochten er nog vragen zijn over copyright:

[url=http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/werken/#werk]

30/11/07 12:25  
Anonymous Anoniem schreef...

Wim Heitinga ID=3294
wil de geenstijl achterban aub ophouden met mijn naam te bezoedelen.
ik heb er schoon genoeg van.

30/11/07 12:26  

Een reactie posten

<< Home