zaterdag, december 01, 2007

Aangifte op het politiebureau

Les victimes d'infractions pénales bénéficient d'un accueil privilégié

Een bevoorrechte ontvangst zou me gisteren staan te wachten op het politiebureau van Juvisy volgens artikel 4 van de verklaring van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Daar deed ik aangifte van mishandeling en diefstal een dag eerder in La Grande Borne in Grigny.

Eerst reis ik terug naar de buurt zelf, in gezelschap van collega en vriend Stefan de Vries, correspondent voor onder meer BNR Nieuwsradio, om mijn fiets op te halen. Met trein en bus reizen we naar La Grande Borne. Uiteraard ben ik angstiger dan normaal, zeker als we groepjes jongeren passeren. Het verloopt probleemloos. Boven de buurt vliegt een politiehelikopter.
Het politiebureau is in de nabijgelegen voorstad Juvisy sur Orge. Het welkom is bemoedigend: 'Ik hoop dat we uw aangifte kunnen ontvangen.' Maar zeker weet hij dat niet. De man vindt dat journalisten veel te vaak over voorsteden schrijven en raadt me af alleen dat soort buurten in te gaan. 'Wat er nu in België aan de hand is, dat is toch ook heel erg.'
Na drie kwartier wachten word ik ontvangen door een agente. Ze heeft niet veel zin in mijn aangifte. Ze belt met een andere agent tegen wie ze zegt dat ze eigenlijk al thuis had moeten zijn.
Ze luistert naar mijn verhaal, maar vindt het allemaal maar niets. Waarom ben ik in vredesnaam naar La Grande Borne gegaan? Waarom ben ik gisteren niet meteen gekomen? Ze zucht meerdere malen. 'J'en peux plus,' zegt ze tegen een vriendin die ze belt dat ze wat later komt. 'Ik kan er niet meer tegen'.
Wanneer ik vertel dat ik de haat in de ogen van een van de jongens zag, kijkt ze ongeïnteresseerd. 'Ik wil graag feiten horen,' zegt ze. Ze reageert geïrriteerd als ik zeg niet zeker te zijn of het vier of vijf jongens waren. 'Dat past niet in mijn computer.' Tegen een agent die langskomt, zegt ze: 'Er is een lange beschrijving bij dit verhaal. Daar ben ik nog wel even zoet mee'. Putain, antwoordt hij vol medeleven.
Verder vraagt ze bezorgd waarom ik aantekeningen maak (ik antwoord dat ik met haar meeschrijf) en zegt ze dat journalisten het altijd maar beter denken te weten als ik af en toe kritisch ben. Zo wil ze me laten verklaren dat ik de jongens niet goed gezien heb. Dat heb ik wel, antwoord ik, ik kan alleen niet meer goed beschrijven hoe ze eruit zien. Een irrelevant verschil, vindt ze.
Ik wil details geven over het uiterlijk van de jongen die ik het duidelijkst gezien heb, maar de agente vindt dat onnodig. 'Ik weet waar ik mee bezig ben', zegt ze.
Het proces-verbaal zit barstensvol spelfouten. Ik zal het binnenkort misschien inscannen. Ook het merk van mijn gestolen computer heeft ze verkeerd geschreven: Appel in plaats van Apple. Ik vraag of dat geen probleem is. 'Als ik snel typ, kan er af en toe een foutje in zitten. Dat is niet erg,' antwoordt ze.
We krijgen nog bijna ruzie als ik opmerk dat ze wel eens mag ophouden met zuchten en wellicht iets vriendelijker zou mogen zijn. Het was misschien niet zo slim van me alleen die buurt in te gaan, maar dat is nu gebeurd en ik doe aangifte van een geweldsmisdrijf. Ik zeg dat ik begrijp dat het vervelend is dat ze langer door moet werken, maar dat dat ook weer niet echt mijn fout is. Daarop ontkent ze dat ze zucht en vermoeid is.
We bekijken mogelijke daders op de computer. Ik krijg 57 zwarte, soms piepjonge jongens te zien uit heel Frankrijk, maar weet zeker dat hij er niet tussen zit.
Ik vraag wat er verder te gebeuren staat. Het gaat rond langs alle politiebureaus, zei ze. Een actieve zoektocht naar de daders zal niet plaatsvinden.

Enkele reageerders her en der op internet betwijfelen of me daadwerkelijk iets overkomen is omdat ik schrijf over een paar schrammetjes. Ik weet dat ik hen eigenlijk niet serieus zou moeten nemen, maar kan ze desalniettemin enigszins gerust stellen: ik bleek na een nacht slapen een blauw oog te hebben, en bloeduitstortingen op mijn voorhoofd, rechteroor en in mijn nek. Verder hartelijk dank aan iedereen die bemoedigende reacties en e-mails heeft verstuurd.

Labels: , , ,

10 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Het zou natuurlijk het makkelijkst zijn een foto van Olivier-met-blauw-oog hier neer te zetten. Maar m.i. niet nodig. Dat blauwe oog gaat gelukkig weer weg. De blauwe plekken op je geestesoog wat minder snel, vrees ik.

1/12/07 13:32  
Anonymous Anoniem schreef...

Tja, dit is Frankrijk op z'n ergst. Ik denk dat velen van ons die in Frankrijk wonen en/of ondernemen dit soort ambtenaren wel kennen. Voor ons is het een reden om onze bedrijfsmatige activiteiten maar weer naar Nederland te verleggen. Misschien komen we nog wel eens terug als Sarko z'n klus geklaard heeft....

1/12/07 13:45  
Anonymous Anoniem schreef...

Je Mac had toch wel een qwery-toetsenbord? Is-ie daar in elk geval onverkoopbaar....

1/12/07 13:48  
Blogger JvdB schreef...

Herkenbaar: mensen willen graag zelf zien en constateren hoe het er met je voor staat. Graag huilen als je verdriet hebt en heel erg bedroefd, angstig etc. je gedragen. Flink zijn, en genuanceerd hoort niet bij je slachtofferschap.
Verwerken doe je zelf, en vertellen hoe het is aan de echt geïnteresseerden. De rest ver achter je laten. Sterkte en vooral er weer op uit! Groet, Johanna

1/12/07 17:49  
Anonymous Anoniem schreef...

Nogmaals sterkte Olivier.
Door het incident zal je levensgeluk wel wat minder geworden zijn (hopelijk tijdelijk) maar laat het maar over aan Franse bureaucratie om het definitief tot nul te reduceren.
Overigens vraag ik me af of dit in Nederland (Amsterdam Slotervaart) veel beter zou gaan...

1/12/07 23:04  
Blogger Unknown schreef...

Nou, heftige verhalen de afgelopen dagen. Goed dat je over deze ervaringen schrijft en wat een vreemde reacties van sommige mensen...
Bij deze veel sterkte!

2/12/07 14:12  
Blogger halvekip schreef...

Hee Olivier, zag een van hen er zo uit?

[url]http://youtube.com/watch?v=fPp03Bju1fA&feature=related[/url]

Jongen , dan mag je nog van geluk spreken dat je leeft ;-)

3/12/07 08:22  
Blogger Remco Reiding schreef...

Als je juist probeert zo koelbloedig mogelijk te berichten (en daarin heel behoorlijk slaagt), dan is het extra storend als mensen een zielepoot danwel een held van je willen maken. Alsof wat je overkomen is, niet erg genoeg is danwel het einde van de wereld betekent. Het is zoals het is en dat is al erg genoeg. Niets aantrekken van zulke reacties dus inderdaad, al is het nog zo verleiding te reageren.

3/12/07 17:06  
Anonymous Anoniem schreef...

Situatie zeer herkenbaar, deed een keer aangifte na een mishandeling in Taverny (95), binnen vijf minuten wisten de even onbeschofte agenten het om te draaien, en werd ik van slachtoffer, dader ("wat had een buitenlander dan ook te zoeken in zo'n verre wijk").

4/12/07 13:22  
Blogger annoesjka schreef...

Oef - mijn ervaring met de Franse politie was gelukkig anders: en stuk meer meelevend. Maar misschien is dat het verschil tussen Parijs en Carcassonne. Ik hoop dat je er inmiddels weer helemaal bovenop bent, Olivier!

1/1/08 13:15  

Een reactie posten

<< Home