vrijdag, november 30, 2007

Mishandeld en beroofd in La Grande Borne

Tijdens een reportage overdag in een Franse voorstad, ben ik slachtoffer geworden van een gewelddadige beroving door een groepje van vier of vijf jongeren. Hier het uitgebreide verhaal.

Bibliothecaris Julien heeft het idee dat het echt beter gaat met de buurt La Grande Borne in Grigny. De voorstad, die in het verleden regelmatig in het nieuws kwam door rellen en buitensporig vandalisme, is een van de meest beruchte achterstandsbuurten rond Parijs.
Julien herkent me nog van een eerder bezoek en negeert de gemeenteregel dat ambtenaren eerst toestemming moeten vragen voordat ze met een journalist mogen spreken. 'Er wordt een groot nieuw sociaal centrum gebouwd voor buurtverenigingen en er komt een nieuwe weg door de afgesloten buurt om weer wat leven in de brouwerij te brengen,' onderbouwt hij zijn optimisme.

Boekverbranding
Ik ben de afgelopen twee jaar al een keer of vijf in Grigny geweest. Begin vorig jaar had ik zelfs het idee me er een tijdje te vestigen in de hoop zo’n banlieue nu eens echt goed te leren kennen. Na een paar dagen werd dat plan bruut verstoord door de studentendemonstraties in Parijs tegen het jongerencontract CPE.
De wijk ziet er ook nu, een jaar na mijn laatste bezoek, troosteloos uit, vooral op een druilerige dag als deze. Wel valt me op dat er steigers bij een muur staan en dat er inderdaad een sociaal centrum wordt gebouwd. Iets van alle miljarden die de overheid keer op keer belooft, komt dus wel degelijk in de buurten terecht.

Ik laat mijn verhaal beginnen in de bibliotheek. Tijdens het geweld begin deze week zijn in Villiers-le-Bel bij Parijs en in Toulouse net als twee jaar geleden bibliotheken in brand gestoken. Bibliotheken. Kenniscentra, die de bevolking juist kunnen helpen in hun zoektocht naar een betere toekomst.
Volgens Julien moet je geen symbolische waarde hechten aan de boekverbrandingen. 'Die jongens verbranden simpelweg wat ze tegenkomen. De auto van hun buren, de winkel waar hun ouders werken. Ze hebben het vooral voorzien op alles wat de staat vertegenwoordigt: de bus die hun buurt bedient, scholen en dus ook bibliotheken. Vaak hoor je diezelfde mensen klagen dat de staat nooit iets voor ze doet.'
In de bibliotheek zitten vier oude dametjes uit het bejaardenhuis thee te drinken. Verder is het vrijwel leeg. 'We hebben ongeveer honderd regelmatige bezoekers,' zegt Julien. De buurt telt 13.000 inwoners. 'Toch moet je het belang niet onderschatten. Ik zie dat mensen hier opbloeien, vooral meisjes. Bovendien is er de sociale functie, kijk maar naar die oude vrouwen.'

Jij bent van de politie
Buiten maak ik wat foto’s van de bibliotheek voor bij het verhaal. Ik loop door de buurt, spreek enkele mensen aan en bezoek de groenteboer en het internetshopje vanwaar ik veel geblogd heb anderhalf jaar geleden. Erg spraakzaam zijn de meesten vandaag niet.
Het loopt tegen half vijf, tijd om mijn verhaal te schrijven en door te sturen naar de kranten. Toch zou het leuk zijn nog een enthousiaste jonge bibliotheekbezoeker in het verhaal te hebben. De scholen zijn uit en ik besluit nog even snel langs te gaan om te zien of het wat drukker is.
Op het plein voor de bibliotheek komt een jongen op een fiets op me af. 'Jij bent van de politie met je fototoestel.' Drie of vier anderen, allen met zwarte huidskleur en wijde kleren met capuchon, voegen zich bij hem.
Een klein mannetje – misschien is hij pas 14, misschien ook wel 18 – komt op me aflopen, gedekt door de anderen. 'Ik nam foto’s van de bibliotheek', zeg ik. 'Ik ben bezig met een verhaal over het belang van een bibliotheek in de buurt. Ik laat jullie mijn perskaart zien.'
Het maakt geen indruk. In de ogen van de jongen zie ik haat, zoals ik die nog nooit gezien heb. Onder zijn capuchon heeft hij zijn ogen bijna dichtgeknepen. Toch kijken ze intens naar me. Hij begint te slaan.
De anderen volgen. Ze proberen met de opening van een trappenhuis pal naast de bibliotheek binnen te duwen, een cage d’escalier. Even tevoren heb ik de poëtische graffititeksten daar nog genoteerd: Fuck la police pour la vie. Ik neuk ze in hun reet.
Uit krantenartikelen en van televisie weet ik dat in de donkere, naar urine stinkende trappenhuizen de ergste dingen gebeuren: geweldsmisdrijven, berovingen, groepsverkrachtingen. Daar moet ik buiten zien te blijven.
Met z’n vier of vijven slagen ze er toch in mij erin te duwen. Ze schoppen en slaan me, waarbij ze het vrijwel uitsluitend op mijn hoofd voorzien hebben. Ik schreeuw om hulp en denk dat omstanders – het is nog licht – me gehoord moeten hebben. Hulp komt niet.
Mijn fototoestel en laptop – ik wilde het verhaal direct vanaf een draadloze internetplek versturen om een uurtje tijd te winnen – in mijn rugtas heb ik dan opgegeven. Mijn portemonnee mogen ze ook hebben. Ze schoppen maar door: even vrees ik voor mijn leven.
Wanneer de buit onverwacht waardevol blijkt, neemt de druk iets af en kan ik naar buiten glippen. Ik ren de bibliotheek in. Een jongen wil me nog achterna, maar wordt tegengehouden door de anderen.
In de bibliotheek is de politie al gebeld. 'We dachten dat het om huiselijk geweld ging.' Dan grijpen ze blijkbaar niet in. Te gevaarlijk. Na ruim twintig minuten komt de eerste hulp. Nog later komt de politie. Behalve enkele schrammen op mijn voorhoofd, oor en lip blijk ik niets te mankeren.

Franse bureaucratie
De hulpverleners laten duidelijk blijken dat het om een alledaags vergrijp gaat. 'Vorige week nog een dametje met haar tas.' Na veel aandringen vind ik iemand bereid die mij een telefoon leent om naar Nederland te bellen om naasten op de hoogte te stellen en mijn bankpassen te laten blokkeren.
Aanvankelijk wil ik niet naar het ziekenhuis, maar later toch maar wel. Een man van de eerste hulp zegt dat dat niet meer kan. Ik heb immers al aangegeven dat ik het niet wilde. Ai, de Franse bureaucratie, ook nu. Uiteindelijk 'mag' ik dan toch. In de ambulance naar Evry.
Maar eerst nog even mijn fiets op halen, die nog op een parkeerplaats staat. Ik denk mijn fietssleutel kwijt te zijn, maar vind die later weer terug. De politie wil mijn fiets losknippen, waarna ik die in de bibliotheek mag zetten, maar krijgt het slot niet doorgeknipt. 'Een Hollands slot hè', luidt hun commentaar.
In het ziekenhuis gaat de bureaucratie door. Tot mijn verbazing moet ik wachten. Maximaal een half uur, wordt me gezegd. Dat vind ik best lang, voor iemand die net een traumatische ervaring heeft meegemaakt. Terwijl ik zit te wachten, voert de politie net een jongen af in handboeien. Zijn rechter broekspijp zit vol bloedspetters.

Trein naar Villiers-le-Bel
In een overvolle gang vol ellende moet ik uiteindelijk twee uur en een kwartier wachten, totdat een dokter in twee minuten hetzelfde constateert als de man van de eerste hulp. ‘Het beste gezondheidssysteem ter wereld’, verbijt ik mezelf. Zo denken Fransen over hun medische voorzieningen.
Niemand kan me in het ziekenhuis geld voorschieten voor een taxi of een trein terug en ik kan ook niet worden afgezet bij het politiebureau. Nummers van vrienden weet ik niet uit mijn hoofd. Lopend verlaat ik dan maar het ziekenhuis van Evry en kom in een buurt waar ik nog nooit geweest ben. Op een plattegrond zie ik waar het station ligt en zonder kaartje reis ik terug naar Parijs. De trein heeft als eindbestemming Villiers-le-Bel, maar ik besluit besluit op Paris Châtelet-Les Halles uit te stappen.

Labels: , , ,

15 Reactie(s):

Anonymous Anoniem schreef...

Ai.. Niet te geloven..
Als ze het laten gebeuren, zal het ook nooit stoppen. Het zal niet vanzelf oplossen.

30/11/07 15:31  
Anonymous Anoniem schreef...

Een heel naar verhaal. hulde dat je het nog zo helder weet op te schrijven...

Sterkte met de afwikkeling van alle ellende.

--Victor

30/11/07 16:20  
Blogger Bosman schreef...

Succes met alles, enne, pas een beetje beter op jezelf, ik zou die Parijsblog veel te erg missen mocht jou iets overkomen !!

30/11/07 17:27  
Blogger Unknown schreef...

Ik moet zeggen dat ik het best een aandoenlijk artikel vind. zoals eerder gezegd een "naar verhaal". Toch hebben enkele dingen me een beetje op een zere plek geraakt. Ik ben zelf 22 jaar jong, man, en niet direct een voorbeeldburger, maar zeker eentje met het hart op de goede plek. Uw eigen woorden:
"In het ziekenhuis gaat de bureaucratie door. Tot mijn verbazing moet ik wachten. Maximaal een half uur, wordt me gezegd. Dat vind ik best lang, voor iemand die net een traumatische ervaring heeft meegemaakt."

sorry dat ik het zo moet zeggen, maar mijn hemel, hoe naief bent u? traumatische ervaring.... ga toch weg, 3/4e van de nederlandse jeugd heeft al 5 van die ervaringen in zijn binnenzak voor ze klaar zijn met puberen. Verwacht u nu echt binnen een half uur geholpen te worden bij de EERSTE hulp voor zoals u zelf zegt "Behalve enkele schrammen op mijn voorhoofd, oor en lip blijk ik niets te mankeren."
Verwacht u echt veilig rond te lopen als journalist, buitenlands en met enige educatie? Oftewel voor deze onopgeleide, kansarme jongeren, de vijand? Met welke intenties u dan ook schrijft. U bent absoluut niet het slachtoffer in dit geval. U heeft alleen eens de realiteit meegemaakt die voor nederlanders al nieteens meer noemenswaardig is, laat staan voor iemand in een banlieu aan de buitenring van parijs.
Triest, zeker! Maar van een journalist verwacht ik dat ze de werkelijkheid kunnen vertellen zoals hij is tegenover mij (de lezer) en niet zoals ze hem verwachten of hopen te zien.

Ik probeer u niet te beledigen, het overkomt ieder. Zelfs mijn eigen ouders zien het goed in ieder. Hetgeen ikzelf na -meer- en -traumatischer- ervaringen iets pessimistischer in ben. Maar het is fijn om te weten dat de woorden die zo "hard" uitgedrukt worden in de politiek, en overtrokken worden in de media, nu ineens noemenswaardig. Ik leef met u en uw ervaring mee, het is erg vervelend, intimiderend en inderdaad traumatisch om mee te maken -materiele schade daargelaten-.
Maar was u niet gewaarschuwd? Of begint het geloof in het goede in de mens nu toch wat weg te ebben?

30/11/07 19:10  
Blogger Dineke schreef...

Gossie, Olivier, heb je nu zelfs de twijfelachtige eer de Telegraaf te hebben gehaald...
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2658075/Nederlander_afgetuigd_in_Parijs.html?p=20,1

30/11/07 20:31  
Blogger Sjors Remmerswaal schreef...

Wat een naar verhaal zeg. Wellicht een idee om in het vervolg altijd met z'n tweëen op pad te gaan.

30/11/07 20:57  
Anonymous Anoniem schreef...

Poten af van Oli4, stelletje aso's

Anders komt er een knokploeg over uit 020

30/11/07 21:04  
Anonymous Anoniem schreef...

@Joep, je hebt gelijk. Ik ben 38 jaar, grootstedelijk geboren en suburbia-opgegroeid. En die "reality check" waar jij het over hebt is al bezig sinds de jaren 90. Vaak wordt dit onder het tapijt geschoven als zgn "Amerikaanse toestanden", terwijl het elke dag te ervaren is right here, right now (in NL en de EU)...Oplossing is iig niet getto-vorming. Wat dat aangaat kunnen we iets leren vanuit de VS.

30/11/07 21:51  
Anonymous Anoniem schreef...

Olivier, nogmaals sterkte! En Joep: jij doet wel heel erg betweterig, ik vind eigenlijk dat je zelf in de slachtoffer rol probeert te kruipen. In elk geval: dit blog is slachtoffer geworden van je weinig zeggende analyse. Desalniettemin wens ik je veel wijsheid en inzicht. Bonne chance!

30/11/07 21:54  
Blogger Unknown schreef...

Ik praat uit eigen ervaring, en mijn ervaringen zijn niets bijzonders, hetgeen betekent dat ik mij alles behalve een slachtoffer voel. Ik leef mee, ik ervaar, maar ik wijs geen vingers en ik verwacht geen medeleven voor iets waarvan ik niet wakkerlig. Betweterig... wikipedia zegt iets anders over mijn uitingen....
Al ben ik het ermee eens dat mijn analyse weinig betekenend was, het was een standaard pleidooi.

1/12/07 02:26  
Anonymous Anoniem schreef...

Jeetje Ool, wat een heftig verhaal. En wat een heftige discussies hier op je blog.
Ik wens je veel sterkte toe. Je blog is dankzij de Telegraaf in ieder geval nog beter onder de aandacht gekomen. Dat dan weer wel!

1/12/07 10:43  
Anonymous Anoniem schreef...

Olivier, grote hulde voor je verhalen die je letterlijk in het hol van de leeuw verzamelt. Vooral je keuze voor de fiets om snel daar te zijn waar 'het' gebeurt waardeer ik. Helaas bleek tijdens je laatste avontuur dat je wat al te uitdagend te werk gaat. Misschien maar niet meer met de laptop op stap voortaan.

Ik begrijp de reactie van Joep wel een beetje, je had al eerste hulp gehad, binnen 20 minuten, dus zo vreemd is het niet dat je daarna moet wachten. En dat men je geen geld wil lenen vind ik ook niet vreemd, je bent nu eenmaal slachtoffer van een alledaags voorval zoals je zelf schrijft maar ik kan me voorstellen dat je je beroerd voelde en dat graag wat meer compassie had gekregen. Veel sterkte en ik hoop dat je je niet laat kisten.

1/12/07 12:02  
Anonymous Anoniem schreef...

Een vervelende ervaring mooi beschreven. Nu ben je er nog goed vanaf gekomen, dus volgende keer die sticker 'Beroof mij' niet op je voorhoofd plakken.

1/12/07 13:05  
Anonymous Anoniem schreef...

Geweldig wat hem is overkomen! Hij vraagt er toch om? En er zijn veel ergere dingen, bijv. dat wat hij dieren toewenst, op naar de volgende sensatie. Make my day!

2/12/07 12:01  
Blogger Unknown schreef...

Olivier! zit ik hier in het geweldidage Sao Paulo op mijn werk, lees ik dit nieuws! Gelukkig dat het goed is afgelopen, maar het zal wel even schrikken geweest zijn. Willemijn

6/12/07 20:02  

Een reactie posten

<< Home